Honda e får genomgående fina omdömen i recension efter recension. Framför allt tycker vi på Honda att det är kul att så många bilreportrar förstått att Honda e ska vara kul att köra och passar i stadstrafik.
I Teknikens Världs elbilstest ställs Honda e mot Mini Cooper och Hyundai Kona medan Auto Motor & Sport matchar Honda-modellen mot Mini Cooper och sju år gamla BMW i3. Poängskillnaden är liten mellan de olika bilarna i de två testerna. Teknikens Värld skriver bland annat följande om Honda: ”Den bär på en enorm vill-ha-faktor som kan förklaras med den annorlunda designen, den höga kvalitetskänslan och de smidiga köregenskaperna. Men också på att alla komponenter presterar på hög nivå. Den semiautonoma körhjälpen är nästan lika duktig som Teslas och Volvos motsvarigheter och i såväl älg- som bromstest presterar Hondan bra”.
Så här skriver Teknikens Värld i slutomdömet om Honda e: ”Testlaget är enigt – det här är elbilen alla vill ha just nu! Hondas första elbil lyckas charma alla med sin design, körbarhet och lekfullhet”. Det här är vad en av reportrarna på Auto Motor & Sport skriver: ”Designen är helrätt och drivlinan arbetar nästan lika smidigt som branschens bästa som man finner i Teslorna. Den korta vändcirkeln och lätta styrningen gör att det är den, i vardagslunket, trevligaste bilen jag kört”.
Honda kommer tvåa i båda testerna. Det som drar ned slutbetyget är främst kort räckvidd. Men som sagt, bilen är gjord för att köras i stadstrafik och mindre pendlingssträckor, det vet du nog vid det här laget. Och handen på hjärtat – hur ofta kör du egentligen sträckor längre än 22 mil i ett sträck?