Så ser Hondas framtidsplaner ut

den 14 juni 2024

I mitten på maj berättade Hondas koncernchef Toshihiro Mibe om Hondas planer för framtiden. All bilförsäljning 2040 ska bestå av elbilar och bränslecellsbilar. Tio år tidigare, 2030, ska elbilar stå för 40 procent av Hondas globala försäljning och två miljoner elbilar ska tillverkas årligen. 

Sju nya modeller till 2030
Sju nya modeller är planerade att lanseras till 2030 i Hondas flaggskeppsserie för elbilar, Honda 0 Series. De kommer att vara smarta, lätta och använda avancerad teknik. En av dessa modeller är en liten bil som ska släppas i Japan till 2026. Alla dessa bilar kommer att vara rymliga, roliga att köra och fulla av digitala funktioner, exempelvis AI-stöd. Nordamerika är en viktig marknad för Honda, så bilarna kommer att lanseras där först och därefter i övriga världen. Honda 0-serien kommer att innehålla allt från kompakta modeller till större SUVar med tre rader med säten. Enskilda planer finns för den japanska och kinesiska marknaden där andra modeller kommer att lanseras.

Billigare batterier
För att kunna tillverka alla dessa bilar behöver Honda förändra sättet att arbeta på. Målet är att göra batterier 20 procent billigare än vad de kostar idag och man vill även bygga fler batterifabriker tillsammans med andra företag såsom LG Energy Solution och GS Yuasa. Honda vill också kunna ta hand om batterierna under hela livscykeln, från laddning till återvinning.

Till 2030 är målet att de totala produktionskostnaderna ska ha minskat med 35 procent, bland annat tack vare avancerade produktionstekniker såsom megagjutning som gör att antalet delar i batteripaketet kan minska från mer än 60 till bara fem delar.

Hur mycket pengar satsar Honda på sin produktion av bilar (och motorcyklar)? Cirka tio biljoner yen över tio år, vilket i dagens penningvärde motsvarar över 670 miljarder svenska kronor. Pengarna används även till att förbättra Hondas hybridmodeller så att de får ännu bättre bränsleeffektivitet och körprestanda.

Hondas bilutbud idag