”Så enkel och tyst att köra”
Susanne Almkvist vann vår läsartävling och fick chansen att köra elbilen Honda e i två veckor. Vi ringde upp henne för att höra vad hon tyckte.
Midsommarveckan och sista veckan i juni var lite annorlunda för Susanne Almkvist. I stället för att som vanligt köra sin Honda Accord Tourer var det dags att sätta sig bakom ratten i Hondas nya helelektriska modell, Honda e. Susanne vann nämligen vår läsartävling i våras och förstapriset var att helt fritt få förfoga över en Honda e under två veckor.
– Det var riktigt, riktigt kul att få prova på att köra en elbil, och inte bara testköra i tio minuter, utan att få känna på ordentligt hur det är, säger Susanne.
Honda e är en toppmodern elbil, fullpackad med finesser och en del av dem går inte att hitta i andra bilmodeller. Som att sidobackspeglarna sitter på insidan och är ersatta av kameror på utsidan.
– Man ser omgivningen på ett helt annat sätt. Jag fick en mycket bättre känsla för vad som händer runtomkring bilen. Även på passagerarsidan får man en helt annan vy. Och att den stora backspegeln fungerar som en kamera ger fri sikt, vilket är väldigt bra. Jag har två hundar så det jag brukar se i backspegeln är två hundhuvuden. Det var riktigt häftigt med kamerorna, de finesserna skulle jag vilja ha i min vanliga bil!
Susanne uppskattar även den låga ljudnivån och den omedelbara gasresponsen hos Honda e.
– Det är så tyst och inga vibrationer känns. Jag undrade först om bilen var igång. En annan sak är accelerationen, det var bara att snudda vid gaspedalen så kör man iväg. Den svarar på en gång!
Susanne passade på att göra några längre körningar för att testa hur det är att köra elbil utanför stadsmiljö. Från Ekerö körde hon och sambon upp till Surahammar, en sträcka på cirka 14 mil, för att fira midsommar med svärfar.
– Det var inga problem alls och det är bra att man får information i bilen om var närmaste laddstation finns. Man får planera resan lite noggrannare än med en vanlig bensindriven bil – men det handlar mest om att antalet laddstationer fortfarande är begränsat. Det är också lite rörigt med alla typer av laddare som finns och olika aktörer som var och en har sin egen app.
Teknikintresserad som hon är, passade Susanne på att testa flera andra finesser som hon inte är van vid, såsom adaptiv farthållare och självparkering.
– Det var jätteskönt när vi satt i bilkö att ha adaptiv farthållare, det var bara att glida med. Sen var jag bara tvungen att prova att låta bilen parkera sig själv. Det var lite läskigt, man är ju van vid att styra själv. Men det gick förstås bra.
Det var många i familjen och bekantskapskretsen som var nyfikna och intresserade när Susanne dök upp i en Honda e.
– Några fick åka med och känna hur det känns. Många var lite skeptiska innan, men tyckte det var en jättetrevlig upplevelse. Utseendet väckte uppmärksamhet också. Det ser ut som om den har två stora ögon som tittar på en, väldigt söt är den.
Susanne har ett mycket gott helhetsintryck av Honda e efter sina två veckor med den mångfalt prisade och lite annorlunda Honda-modellen.
– Det var en jättehärlig upplevelse. Vi utnyttjade den så mycket vi kunde och åkte iväg några extra vändor för att handla. Den är så kvick, enkel och lätt att köra, och man kan vända på en femöring med den. En kul detalj var att den spelar musik när man backar. Det upptäckte vi först när vi hade rutorna nedvevade!