Hondas starka dieselmotor, som fortfarande presterar 120 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 300 newtonmeter, har genomgått en omfattande revidering för att förbättra prestanda. Bland annat har friktionen minskat tack vare kolvar som är gjorda av en mycket hållbar stållegering av krom-molybdebnum och att cylindrarna ”superplatåslipats” för en jämnare kolvrörelse. Även avgassystemet har förbättrats, bland annat med en sotsensor som förlänger livstiden på avgassystemet.
Enligt de tester som Honda gjort har den nya motorn en bränsleförbrukning på 3,7 l/100 km och utsläppsnivåer av koldioxid på 99 g/km. Motorn är faktiskt en av de första enheterna som testats enligt en ny testmetod, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, som utformats för att visa på verklig bränsleförbrukning och utsläppsnivå, snarare än teoretiskt framräknade sådana.
Den nya dieselmotorn kommer att finnas tillgänglig som alternativ i nya Honda Civic från och med mars 2018. Den kommer att finnas till både fyradörrars- och femdörrarsversionen av Civic. Den förbättrade motorn visas upp på bilmässan i Frankfurt den 14-24 september.