Stort fokus på körglädje i nya HR-V
Många små förbättringar av bland annat fjädring, styrning och bromsar bidrar till en bättre körupplevelse i helt nya Honda HR-V.
Bilkörning blir lätt rutin och rutin blir snabbt tråkigt. Nästa generations Honda HR-V, den populära kompakta SUV:en, har konstruerats för att det ska vara en glädje att köra även till vardags. Genom att återkommande justera och testa varje del som direkt påverkar körupplevelsen, har Honda förbättrat de generella köregenskaperna och komforten betydligt i HR-V.
Jämfört med föregångaren har nya HR-V en styvare kaross samtidigt som fjädring, styrning och bromsar förbättrats. Det gör att bilen kan reagera mer exakt på förarens manövrar. Förutom en ökad följsamhet bidrar det också till en säkrare och bekvämare körupplevelse.
Hondas ingenjörer har ökat vridstyvheten och fjädringshastigheten i styrstången för att ge en mjukare känsla när bilen ändrar riktning. Bilen reagerar därför mer stabilt och förutsägbart. Det gör att man kan ta kurvor mer direkt och precist.
Fjädringen svarar också bättre vilket ger lägre friktion i rattrörelser. De längsgående krafterna på stötdämparen har minskats, kulleder med låg friktion och optimerade bussningar ger en mjukare rörelse. Ett specialbyggt elektriskt bromsservosystem ger en mjukare bromskänsla. Systemet är kopplat till hybridsystemet som utverkar energi när bilen bromsas.
Den förbättrade styvheten i karossen ger i kombination med en längre hjulbas och bättre fjädring HR-V:n en grundstabilitet. Stora gupp känns inte lika mycket, de absorberas, och vibrationer från vägen och motorn dämpas.
Vad gäller buller och vibrationer har Honda även minskat ljudtrycksförändringar vid start av motorn i EV-läge (elektrisk körning) och dämpat motorljudet vid högre hastigheter. Ingenjörerna har även arbetat för att minska det lågfrekventa vägbuller som orsakas av förändringar i vägytan.
Alla dessa små förändringar och förbättringar ger totalt sett en engagerande och bekväm körupplevelse med nya HR-V.