Nya Jazz med hybridteknik visar vägen

Nästa generation av Honda Jazz har el- och bensinmotor som standard. Modellen kommer att lanseras under 2020 i Europa.

den 30 oktober 2019

På Tokyo Motor Show i slutet av oktober hade Honda världspremiär för helt nya Jazz. Bilen har en avancerad hybriddrivlina och blir den första modellen som bär det nya märket ”e: HEV”, som markerar Hondas övergång till elektrifierade fordon. Hybridtekniken ger en exceptionell blandning av stark och smidig körprestanda och imponerande bränsleekonomi.

Med en helt ny design höjer helt nya Jazz ribban när det gäller komfort och körglädje. Det klassledande utrymmet behålls och samtidigt förbättras komforten. Även Hondas säkerhetssystem Sensing förbättras.

En ny modellversion, Crosstar, utökar Jazz-sortimentet. Den finns med samma hybridteknik och interiör som standardmodellen, och har dessutom ökad markfrigång, en unik design på den främre grillen, vattentät klädsel och integrerade takskenor.

Jazzens klassiska utseende känns igen i den nya modellen. Naturliga, klara linjer löper horisontellt längs med bilens sidor. A-stolpen är nu hälften så bred jämfört med den tidigare modellen. Det förbättrar den horisontella sikten framåt. Modellen har stora, tydliga lampor både bak och fram.

Inuti har Jazz en ny LED-pekskärm med svepkontroller som känns igen från smartphone-tekniken. Din smartphone kan speglas via Android Auto och Apple CarPlay via trådlös anslutning. Överlag har komforten höjts i nya Jazz med armstöd mellan sätena fram, bredare förbättrade framsäten och tjockare dyna i baksätet som ger bättre komfort även för passagerarna. Och jo, Magic Seats finns kvar med flexibiliteten att fälla ner horisontellt eller fälla upp, beroende på vilken typ av lastutrymme som behövs.

Säkerhet har alltid varit viktigt i Hondas bilprogram och i nya Jazz omfattar Hondas Sensing-teknologi även en ny bredare högupplöst kamera som ersätter tidigare kamera och radar. Den nya kameran håller bättre koll på fordonets omgivning, exempelvis kan den identifiera vägrenar utan trottoarer och vägmarkeringar.

Det kollisionsminimerande bromssystemet (CMBS) har förbättrats med funktioner för att nattetid kunna känna igen fotgängare och cyklister när det inte finns någon vägbelysning. Bromsarna aktiveras när mötande trafik skär in eller svänger in framför bilen. Det nya kamerasystemet möjliggör även att farthållaren (ACC) följer trafiken i låga farter vid trafikstockningar och använder systemet för körfältsassistans på stads- och landsvägar – likväl som på flerfiliga motorvägar – för ökad säkerhet i fler situationer.

Försäljningen av nästa generation Jazz börjar i mitten av 2020 för den europeiska marknaden.

Läs mer om nästa generation av Honda Jazz