Nya Honda Jazz och Honda Jazz Crosstar har nyutvecklad hybridteknik kallad e:HEV. Den bygger på två kompakta, kraftfulla elmotorer och en 1,5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor. Hybridtekniken e:HEV har tre körlägen: du kör helt på el i låga hastigheter eller när bilen saktar in, i hybridläge vid stadskörning och enbart med bensinmotorn på motorväg. När bilen ska växla läge behöver du inte tänka på, systemet sköter det här sömlöst och på egen hand.
Bilen utvecklar totalt 109 hästkrafter (80kW) och ett vridmoment på 253 Nm. Koldioxidutsläppet ligger på 102 g/km med en bränsleförbrukning på 4,5 l/100 km, båda värdena räknade enligt standarden WLTP.
Utöver den mjuka acceleration som e:HEV erbjuder har åkkomforten i helt nya Jazz förbättrats genom att bilen har lågfriktionsfjädring och en förbättrad styvhet i chassit. Dessutom ökar komforten ytterligare tack vare nya, bekvämare stolar med bättre svankstöd fram och tjockare stoppning i baksätet.
Trots all ny teknik med tre motorer och ett litiumjonbatteri samt en innovativ transmission med fast utväxling är Jazzen fortfarande väldigt rymlig inuti. Hondas ingenjörer har lyckats stuva in hybriddrivlinans olika delar i chassit och i motorutrymmet utan att tulla på bilens interiör. Nya Jazz har kvar Magic Seats som ger ett flexibelt utrymme, från 298 liter i bagaget upp till hela 1 203 liter med baksätena fällda.
Honda Jazz har fantastiska uppkopplingsmöjligheter och smart teknik, och det kan du läsa om i en annan artikel i detta nyhetsbrev. Standard i Jazz-modellen är nu Honda SENSING, som innehåller avancerade säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel. Kollisionsminimerande bromssystem, adaptiv fartkontroll och körfältsassistans är bara några av alla smarta, säkra funktioner. De aktiva säkerhetsfunktionerna kombineras med en rad passiva funktioner som skyddar passagerare i händelse av olycka. Nya Jazz har tio krockkuddar. Helt nytt är en främre krockkudde i mitten, integrerad i mitten av förarstolen. Kudden expanderar åt sidan om en kollision skulle ske – detta för att skydda passagerarnas huvuden från att kollidera med varandra.