Det är kanske inte alla som vill köpa en helelektrisk bil utan kan tänka sig en hybrid istället. Så resonerar redaktionen på motormagasinet Teknikens Värld nr 3/2023 när de valde ut fyra medelstora SUVar att testa i ett vintrigt Uppsala: Honda HR-V mot Mercedes GLC, Mazda CX-60 och Alfa Romeo Tonale.
Alla bilarna är relativt nya modeller och bygger på olika typer av hybridteknik. Honda bjuder på sin sladdlösa fullhybridsteknik e:HEV, Mazda är en laddhybrid medan både Mercedes och Alfa Romeo är mildhybrider. Tidningens reportrar har kört, mätt, klämt, känt och utvärderat de fyra suvarna för att komma fram till vilken som är bäst.
HR-V vinner med 70 poäng
Honda HR-V samlar ihop mest poäng, 70 i totalbetyg, vilket innebär testvinst bland dessa fyra bilar. Mest poäng får HR-V:n för sin körsmidighet: ”Upphöjd körposition och bra sikt åt alla håll. Upplevs som liten, smidig och lättkörd”. Även köregenskaperna kammar hem många poäng och omdömet ”pigg styrning och fin balans”.
Vidare beskriver man i reportaget bilen som liten och nätt och samtidigt rymlig inuti. Den har bäst baksäteskomfort av de fyra testade modellerna. Just den lätta vikten på 1 480 kg gör bilen rolig på vägen enligt testskribenterna: ”Styrningen är exakt och det går att kasta framvagnen genom kurvorna och den lätta baken följer glatt med. På hala vintervägar är HR-V lättkontrollerad och trippar över snösträngarna på motorvägen snarare än forcerar dem. Honda HR-V kan vara rent ut sagt härlig att köra”.
I texten beskrivs Honda HR-V som enkel att leva med eftersom den är genomtänkt designad och okomplicerad: ”Insteget är lagom högt, man sitter lagom högt och bekvämt på förarplats och den stora, mekaniska växelväljaren hittas liksom automatiskt av högerhanden. Ytterbackspeglarna är stora och man ser dem enkelt genom stora sidorutor. Bra sikt åt alla håll är man inte bortskämd med i moderna bilar, men här finns det. Hastighetsmätaren är analog, i övrigt är all instrumentering digital och tydlig. Pekskärmen är liten men tydlig och lättanvänd, precis som knapparna på ratten”.
Lägsta milkostnaden
En viktig faktor när man väljer ny bil är förstås ekonomin. Det gäller att räkna in både inköpspris, driftskostnad men också service. Honda HR-V noteras i testet för 53,57 kronor per mil de första tre åren och då räknas värdeminskning, kapitalkostnad, service och underhåll, fordonsskatt, försäkring och bränsle in i milkostnaden. Det är nästan en tia billigare än tvåan i testet, Mazda CX-60.
De positiva omdömena är många och vi avslutar med följande citat från testartikeln: ”HR-V är med väldigt god marginal billigast att köpa och äga i det här testet och det avspeglas inte i den upplevda detaljkvaliteten. […] HR-V framstår som en bil byggd med kärlek”.