ZR-V testvinnare
Nya Honda ZR-V klår Nissan Qashqai och Renault Austral i Vi Bilägares senaste test av elektrifierade SUV-modeller.
Hondas sportiga och helt nya fullhybrid-SUV ZR-V testas mot Nissan Qashqai, som länge varit ett populärt alternativ för privatköpare och Renault Austral, också den en ny bekantskap på marknaden. ZR-V och Qashqai är båda fullhybrider med stark elmotor medan Austral är en mildhybrid, det vill säga med en mindre elmotor än de två första bilarna. Vi Bilägares reporter beskriver bland annat att det är fullhybrider som Honda ZR-V som är roligast att köra i myllrande stadstrafik med snabb gasrespons och oslagbar smidighet i klass med rena elbilar.
Testpanelen tycker Honda har gjort ett fint jobb med förarplatsen i Honda ZR-V: ”Den mest personbilslika upplevelsen finns i Honda. För att vara en höjd bil sitter man nära golvet. Tunna fönsterstolpar och sidobackspeglar monterade på dörrskuldran ger god sikt och den låga instrumentpanelen bidrar till en luftig känsla bakom ratten”.
Bra på vägarna
Även själva körupplevelsen beröms i texten: ”Honda har det bekvämaste väguppträdandet med följsam fjädring”. Bästa vägkänslan i trion, konstaterar man. Även på undanmanöverprovet som utfördes imponerar ZR-V:n på testförarna.
Vidare är det Honda som visar upp bäst förbrukningsprestanda i testen, endast 5,3 l/100 km, mot 5,5 och 6,3 för Qashqai respektive Austral. Den låga förbrukningen beror delvis på att bilens hybridsystem tar hjälp av kartdata för att optimera elanvändningen efter ruttens topografi och trafikmiljö.
Testen summeras med att beskriva Honda ZR-V som modellen som ger både kör- och ägarglädje: ”När allt vägs samman imponerar Honda med att vara både trevligast att köra och äga, vilket ger testsegern”. ”Bra andrahandsvärde och låg förbrukning ger vettig milkostnad trots topputrustat testexemplar. För pengarna får man den bästa körupplevelsen i trion med trivsam styrkänsla, bekvämast fjädring och utsökt drivlina”.
Calle Carlquist är en av testförarna och slutkommenterar Honda ZR-V så här: ”ZR-V är alert och följsam, har en märkestypiskt fin motor, en smidig växellåda och en hybridlösning som är Hondas bästa hittills”.