Wayke gillar nya HR-V Hybrid
Wayke är en slags digital bilhall. De recenserar olika bilmodeller och Honda HR-V Hybrid blev mycket omtyckt under provkörningen.
Den erfarne motorjournalisten Jens Trulsson har för Waykes räkning provkört Honda HR-V Hybrid. Han är duktig på att förklara för- och nackdelar med olika bilmodeller på ett enkelt sätt. För HR-V:ns del blir det nästan bara positiva omdömen. Det här är en modell som verkligen tilltalar honom, säger han. ”Det är en otroligt trivsam bil, enkel på ett bra sätt. Honda har alltid varit duktiga på att göra roliga bilar, som är körglada, och man får bra feedback från bilen”.
Bra hybridsystem
Bilens självladdande hybridsystem lyfts fram som en stor fördel – inget krångel med sladdar och man får ändå en ganska låg bensinförbrukning.
Det finns många praktiska detaljer med Honda HR-V Hybrid som tas upp i recensionen. Exempelvis funktionen walk away close för bagageluckan. När du går ifrån bilen stängs den automatiskt. Insynsskyddet, som följer med upp när bagageluckan öppnas, gör det lätt att lasta. Jens Trulsson imponeras av Hondas Magic Seats som ger en helt plan packningsyta om de fälls helt, och biofåtöljläget gillar han också. ”Här har Honda tänkt till!”
Ifrån baksätet förundras recensenten av det genomtänkta i att det finns en egen liten ficka för telefonen, och att det finns mugghållare i dörrsidan även i bakdörrarna. Plus det goda benutrymmet. Han nämner alla snygga designelement som kännetecknar HR-V:n, bland annat lamporna för baksätespassagerarna och de runda högtalarna i dörrarna. ”Det är sådana små grejer som gör att man gillar den här bilen jättemycket”.
Trevlig förarmiljö
När Jens Trulsson hoppar fram till förarsätet imponeras han av en ”otroligt trevlig förarmiljö, enkel, lättöverskådlig och som bjuder på allt som man behöver”. Han tycker att den tydliga växelväljaren är befriande, och nämner att många moderna bilar har vippbrytare och andra udda egenheter. ”Perfekt ratt, lagom stor och som erbjuder ett bra grepp och bra körkänsla överlag”.
Han är även förtjust i designen på instrumenteringen: ”Jag gillar allting med den här bilen” och ”Den är kul att se på och sitta i, designen är tilltalande och den är rolig att köra. Det är vardagskörglädje!”
Tvåtonspanelen, det specialkonstruerade luftflödet, den goda ”runt-om-sikten” och den ljusa, fräscha klädsel lyfts också fram som positiva kännetecken. ”Det finns så mycket positivt att säga om den här bilen”.
Att få en så här pass avancerad och välutrustad hybrid för under 400 000 kronor tycker Jens är mycket prisvärt: ”Det är en kanonbil!”