Sportiga ZR-V kompletterar Hondas SUV-utbud

den 18 augusti 2023

SUV:ar av alla de slag är omåttligt populära här i Europa, förmodligen för att de känns stabila och trygga att köra, är bekväma och ger ett kraftfullt intryck på vägen, och gör att man som förare kommer upp en bit och får god sikt över trafiken.

Hondas helt nya modell, ZR-V, är större än HR-V men något mindre än nya uppgraderade CR-V. Den är byggd med samma drivlina som finns i Civic Hybrid, men som specialanpassats för ZR-V och som erbjuder en noga avvägd blandning av exceptionell prestanda och effektivitet på alla vägar, från motorväg till landsväg.

Fina proportioner
Helt nya ZR-V är en välproportionerlig SUV som kombinerar släta, stilrena ytor längs med sidorna med en stor och för Honda ny typ av grill i fronten och en sportig bakre del där lyktorna är integrerade med bakluckan. Den yttre designen andas elegans och självsäkerhet.

ZR-V:s front domineras av en stiliserad, blanksvart grill med vertikala galler på både Elegance- och Advance-modellerna, medan Sportmodellen har en unik bikakestruktur. Under de smala, liggande strålkastarna har den främre stötfångaren ett diskret vertikalt spår framför framhjulet, som minskar fordonets luftmotstånd. Den rundade fronten pryds såklart med H-emblemet.

Baktill är avgasrören med dubbla utblås på Sport- och Advance-modellerna framhävda med blankpolerade kromdetaljer, vilket ger ett tufft och sportigt intryck.

ZR-V är kompakt men ändå rymlig och erbjuder en övertygande balans mellan kapacitet, rymlighet och mångsidighet.

Välj mellan de fem färgerna Diamond Dust Pearl, Ruse Black Metallic, Radiant Red Metallic, Platinum White Pearl och Still Night Blue Pearl. ZR-V-serien är som standard utrustad med 18-tums lättmetallfälgar.

Sofistikerad interiör
Mjuka, högkvalitativa material och taktila beröringspunkter står i fokus i bilens kupé. Förarmiljön är avskalad och lättförståelig med en niotums pekskärm i mitten av den breda övre delen av instrumentpanelen.

Mittkonsolen känns välkomnande med sina mjukt skulpterade former. Växelväljaren har fått en ny design där varje knapp har en unik form och rörelse, för att göra den intuitiv för föraren utan att behöva ta blicken från vägen.

Ratten har en slät läderfinish och är tre-ekrad. Här hittar du knappar för ljud och telefon på vänster sida, och för farthållare och informationsväljare på höger. På Advance-modellen finns dessutom rattvärme. Med hjälp av rattens paddlar i metall styr du bilens regenerativa bromskraft.

Beroende på modell har sätena antingen tyg, halv- eller helskinn. Elegance har klädsel i mönstrat svart tyg medan Sport har syntetiskt läder i kombination med tyg. Advance blandar syntetiskt och äkta läder med kontrasterande silverdetaljer. Föraren har bred, fri sikt från både vindruta och sidorutor. A-stolparna har placerats så långt bak som möjligt för att maximera förarens synfält. Sidospeglarna är placerade på dörrbladen med avstånd från A-stolpen för att minska antalet dolda vinklar och skapa en tydlig siktlinje i speglarna längs bilens längd.

Smart teknik
Den digitala förardisplayen (på Advance) är lättläst och tydlig tack vare den höga upplösningen. När du ska öppna och starta bilen behöver du inte ta upp nyckeln ur fickan eller väskan. Den smarta nyckeln gör att ZR-V låser upp sig själv när du drar i dörrhandtaget, och med ett enkelt tryck på tändningsknappen startar bilen.

Hondas infotainment-system Honda CONNECT är standard, bland ingår navigering, digital DAB-radio och Apple Carplay/Android Auto. Det finns USB A- och C-uttag fram och på Sport och Advance finns även uttag bak plus att mobilen kan laddas trådlöst i mittkonsolen. Parkeringssensorer både fram och bak hjälper dig med parkeringen. Ett par riktigt coola finesser på Advance-modellen är de tolv BOSE-högtalarna och Head Up-displayen som projiceras på insidan av vindrutan.

Praktiska fickor och fack
ZR-V har ett stort antal förvaringsfack och fickor som är utformade för att göra livet enklare för alla i bilen. Den integrerade brickan under konsolen har plats för mobiltelefoner, medan mittkonsolboxen har tillräckligt med utrymme för att få plats med en surfplatta.

Lastutrymmet bak har fällbara säten, skiljevägg, infällbar lasthylla och förvaring under golvet. ZR-V erbjuder 370 liters lastutrymme när passagerare sitter i alla säten, vilket är 20 procent mer än på HR-V. Den har ytterligare 921 liter (totalt 1 291 liter) lastplats om baksätena fälls. Den låga, breda bagageöppningen och det platta lastgolvet är till stor hjälp när tunga föremål behöver lastas in.

En annan praktisk detalj är den automatiska elmanövrerade bakluckan som är standard på Sport och högre utrustade modellversioner. Den gör i- och urlastning enklare om du har båda händerna fulla med grejer. Luckan reagerar på sparkrörelser under bilens bakre stötfångare – då öppnas bakluckan. Det finns också en så kallad walk-away-funktion som automatiskt stänger och låser luckan när du går ifrån bilen.

Engagerande körupplevelse
ZR-V kombinerar en effektiv tvåliters bensinmotor med två elmotorer, vilket ger kraftfulla prestanda motsvarande en treliters förbränningsmotor och imponerande låg bränsleförbrukning på en och samma gång. Noll till 100 km/tim går på bara 7,8 sekunder för Elegance-modellen. Koldioxidutsläppen är låga, från 130 g/km och bilen drar måttliga 5,7 l/100 km vid blandad körning.

När du kör i stadsmiljö drivs bilen för det mesta på elektricitet. Behöver du öka farten växlar bilen automatiskt till hybriddrift och vid motorvägskörning växlar systemet till bensinmotordrift och elmotorn hjälper till efter behov. I alla körlägen återvinns energin från inbromsningar, vilket håller nere bränsleförbrukningen.

Hybridtekniken ger en fin körupplevelse eftersom den kombinerar lyhördheten och kraften hos en elmotor med vad bensinmotorn presterar främst för längre distanser. Accelerationen är responsiv samtidigt som bilen ligger stabilt på vägen tack vare det styva men lätta chassit.

Alla ZR-V-modeller har det omfattande säkerhetspaketet Honda SENSING som standard. Det hjälper och varnar föraren med hjälp av sensorer och kameror.

Honda ZR-V Elegance kostar från 399 000 kr, Sport kostar från 425 000 kr och Advance från 449 000 kr.

Nu har vi berättat en hel del om Hondas nya modell. Dags för dig att prova bilen själv! ZR-V finns nämligen för provkörning hos din närmaste Honda-återförsäljare.

Boka provkörning