För Tyresöbon Boris Njers, som är utvecklare på fackförbundet Unionen, handlar ett bilköp inte om att hitta ett fordon som tar honom från punkt a till punkt b. En bil måste vara så mycket mer än så. För två år sedan valde han mellan en Audi A3, en Ford Focus och en Honda Civic. På prioriteringslistan fanns att det skulle vara en sportig halvkombi med hög komfort.
– Det handlar om körglädje och att jag ska trivas i bilen. Sen ska utseendet spegla mig själv. Och den ska hålla i längden. Den känslan fick jag av Civicen. Den är sportig och rolig att köra, och ligger stabilt i kurvorna. Jag gillar dess yttre, jag tycker den ser väldigt bra ut. Och jag vet att Honda är ett mycket tryggt och säkert märke. Det var avgörande vid bilköpet.
Att Honda inte är det vanligaste bilmärket på svenska vägar anser Boris bara vara en fördel.
– Honda är stora i världen och bygger många bilar per år. Man vet att de fungerar. De må vara små i Sverige, men jag brukar heja på de mindre lagen. Och jag vill inte köra en bil som alla andra kör. Jag vill gå min egen väg och köra den bil jag själv gillar.
Den svarta Civicen är faktiskt den första Hondan som Boris äger. Han kör den sällan till jobbet utan kortare sträckor när han skjutsar sin sjuårige son Luka, till skolan och till fritidsaktiviteter. Den står oftast i tryggt förvar i garaget där hemma. I somras blev det däremot hela 750 mil genom Europa, ända ned till Grekland.
– Det gick jättebra. Jag blev väldigt positivt överraskad över bekvämligheten, den kändes lätt att köra, och det var inte ansträngande alls att köra så långt på bara en månad.
Boris började tidigt att spela klassisk gitarr och kanske därför har han lärt sig att lyssna mycket, inte enbart på musik, utan på sig själv, på vad han känner. Detaljer är viktigt.
– Jag lägger märke till små saker som vilken kopp man dricker ur. Det är viktigt för mig. När det gäller bilen är det viktigt att växellådan är kort, snabb, och att jag får bra kontakt med styrningen och pedalerna.
Utrustningsnivån Boris valde på sin femdörrars Civic 2017 med 1,5-liters turbo var Prestige.
– Man får väldigt mycket för pengarna. Och det är skönt att välja fritt vad jag själv vill ha i bilen såsom klädsel, färg, däck och fälgar när bilen är helt ny.
Fakta
Modell: Honda Civic 1.5 T 5D Prestige
Årsmodell: 2017
Motor: 1.5 l turbo bensin med 182 hästkrafter
Skick: Som ny, har gått 3 300 mil