Avtalet är klart. Honda och Mattias Andersson fortsätter ett år till tillsammans i den högsta racingserien i Sverige. Svenska racertävlingen STCC klarade inte ekonomin och försvann i och med att 2018 års säsong avslutades. Tävlingen ersätts i år med TCR Scandinavia, som marknadsförs som Sveriges ledande klass för standardbilsracing. Bilarna är byggda enligt det globala TCR-reglementet. Nytt för i år är att bilarna kör på Yokohama-däck, som enligt Mattias Andersson är mjukare i konstruktionen än fjolårets Michelin-däck.
– Det är definitivt skillnad mot i fjol. Bilen rör sig mer i sidled ute på banan. Det gör också att bilen känns mer som en ’touring car’ och kräver en annan körstil.
Vid det första testracet i mitten av april visade Mattias Andersson vilken klass han håller genom att vinna det inledande förmiddagspasset. Testtävlingen kördes på Ring Knutstorp som också stod värd för säsongspremiären den 3-4 maj.
I det första racet lyckades Mattias ta sig från sjunde till tredje plats i första kurvan, men strax efter kom han i kontakt med Robert Dahlgrens Seat och bilen svängde runt. Mattias slutade på en sjunde plats. I det andra racet gick det bättre. Tack vare ett smart däckbyte lyckades Mattias ta placering efter placering och klarade att ta sig upp på pallen, till en tredjeplats. Vi på Honda önskar Mattias Andersson lycka till i fortsättningen av årets racingsäsong!
Foto: TCR Scandinavia