I slutet av februari kom beskedet att nya Honda CR-V belönats med högsta betyg i de senaste säkerhetstesterna hos Euro NCAP. Modellen får mycket höga betyg för skydd av vuxna och barn. Honda CR-V har både aktiva och passiva säkerhetsfunktioner.
Bilens plattform är byggd av en ny typ av extremt starkt varmpressat stål som både förbättrar köregenskaper och krocksäkerhet. Plattformen är utomordentligt stark och vridstyv. Den använder ett nätverk av ihopkopplade element i konstruktionen för att distribuera krockkrafterna jämnare. Konstruktionen hjälper till att reducera de krafter som passagerare utsätts för i händelse av en kollision och ger mycket goda krockegenskaper framifrån, bakifrån och från sidan. Sex krockkuddar hjälper till att skydda passagerare vid en kollision.
Dessa passiva säkerhetsfunktioner kompletteras av en mängd aktiva säkerhetstekniker. På Honda kallar vi dem för Honda Sensing och är den mest omfattande uppsättningen i sin klass. En rad sensorer, kameror och radar hjälper föraren i potentiellt farliga situationer. Här finns system som hjälper till att bromsa bilen, så kallad autobroms, kollisionsvarnare, system som varnar när du oavsiktligt lämnar körfältet, intelligent hastighetsbegränsare och teknik som anpassar fordonets hastighet även om bilar ”skär in” framför dig.
En relevant fråga att ställa sig är om inte alla moderna bilar får fem stjärnor i Euro NCAP:s tester. Svaret är att många, men långt ifrån alla bilmodeller belönas med fem stjärnor. En del får faktiskt inga stjärnor alls. Ta själv en titt här: https://www.euroncap.com/sv
När det gäller Hondas modeller har nya CR-V liksom Jazz, HR-V och Civic alla fått fem stjärnor, det vill säga högsta betyg.