Hondas ikoniska Civic firar i år två jubileum: Bilen har producerats löpande under 50 år och det är 25 år sedan den högpresterande Type R-varianten skrev bilhistoria om hur en halvkombi ska se ut. Nya Type R har konstruerats för att leverera den mest spännande Civic Type R-upplevelsen hittills, och bygger på en lång tradition av prestandabilar som inspirerats av racingsporten. Lättviktskomponenter och revideringar av drivlinan har skapat den mest lyhörda och kraftfulla Type R-modellen någonsin.
Kraftfull aerodynamisk design
Den sjätte generationen Civic Type R är utvecklad under modellkonceptet ”Ultimate Sports 2.0”. Den bygger på samma eleganta och sportiga siluett som präglar nya Honda Civic e:HEV. För att förstärka det sportiga utseendet och höja körprestandan är Type R märkbart lägre och bredare. Den låga profilen förstärks av de 19-tums mattsvarta lättmetallfälgarna, med skräddarsydda Michelin Pilot Sport 4S-däck.
Varje detalj på bilen har utformats enligt konceptet ”Ultimate Sports Design”, från stilrena detaljer på stötfångarna till bakdörrarna och bågarna som utformats för att förbättra aerodynamiken. Det stora undre gallret på den främre stötfångaren maximerar luftflödet till motorn liksom den nya, subtila motorhuven som nu har en ventil.
Andra designdetaljer som bidrar till att maximera aerodynamiken inkluderar de stora öppningarna bakom framhjulen och en ny, större bakre diffusor som är integrerad direkt i golvet – formad för att fungera i samklang med karossen ovanför.
Den nya dramatiska bakspoilerdesignen bidrar till bilens nedåtkraft (downforce) och har vinklats bakåt för att dämpa luftmotståndet. Med stöd av nya pressgjutna aluminiumfästen sitter den bakre vingen lägre men är bredare än den tidigare modellen, vilket accentuerar den eleganta nya taklinjen och bredare hållningen.
Interiören kännetecknas av den klassiska Type R-röda klädseln på de lätta sportstolarna och hög komfort överlag. Föraren sitter lägre än tidigare, sikten är bättre över den nedre delen av motorhuven, och döda vinklar har minimerats.
Föraren kan sömlöst växla mellan prestandainställningar med förinställda lägen för motor, styrning, fjädring och motorljud. Förutom lägena Comfort, Sport och +R har ett nytt ”Individual Mode” introducerats för att anpassa körupplevelsen.
Prestandafokuserade tekniska förbättringar
Civic Type R är känd för sin kraftfulla, lyhörda och högvarviga motor. Den nya modellen bygger på motorn i föregående modellen (17YM) och har utvecklats ytterligare. Det här är den starkaste turboladdade VTEC-motorn någonsin.
Helt nya Honda Civic Type R kommer att börja säljas nästa år, och de första leveranserna förväntas i början av 2023 till kunder i Europa.