Nya HR-V Sport kompletterar HR-V-sortimentet med sin sportiga, kraftfulla 1,5-liters VTEC turbomotor på 182 hk. Den fyrcylindriga bensinmotorn ger maxeffekten 182 hk (134 kW) vid 5 500 varv/min för den sexväxlade manuella växellådan och vid 6 000 varv/min för automatlådan (CVT).
Även chassi och fjädring uppdateras på modellen med hjälp av så kallade prestandastötdämpare. Systemet håller bilen planare i kurvor, förbättrar stabilitet vid plötsliga körfältsbyten och minskar vibrationer på ojämna vägar. Systemet är inbyggt i både fram- och bakdel på bilen och är unikt för den här modellen.
Grillen har ett delvis nytt utseende med högblank, svart krompanel som ersätter den mörka kromen på 2019 års standardmodell av HR-V. En exklusiv svart finish med bikakeutseende sitter i fronten som också övergår i dimljusinfattningarna. Vidare har HR-V Sport mer designfinesser såsom tunn främre splitter, sidokjolar och gjutna hjulhus samt en aggressivare bakre stötfångare – allt i svart. Det sportiga utseendet förstärks ytterligare av svarta sidospeglar, dubbla avgasrör och 18-tums aluminiumfälgar med en unik design. Bilen har LED-strålkastare som standard vilket omfattar hel- och halvljus, blinkers och varselljus. Bak på bilen sitter en svart kromdekoration över bakluckan som speglar detaljerna i fronten, medan bakljusen har en mörk rökfärgad effekt och svarta innerstolpar som på standardmodellen av HR-V 2019.
Även inuti fortsätter det sportiga, svarta designtemat. Exklusiva kombisäten i svart och rött kombineras med ett svart innertak.
Hondas mindre SUV-modell, HR-V Sport, kommer att kosta från 276 500 kr (med manuell växellåda) och 291 500 kr (med automatlåda, CVT) inkl moms.
Motorpressens journalister får möjlighet att provköra Honda HR-V Sport i Lissabon i Portugal den 27 mars.