Hyllade Honda e försvinner från modellutbudet
Med sin unika design och avancerade teknik har Hondas första helelektriska stadsbil stuckit ut rejält i den annars ganska strömlinjeformade bilfloran.
Snart sätter Honda punkt för modellen som inledde Hondas elektrifieringssatsning av hela modellutbudet. Honda e kommer inte längre att erbjudas på den europeiska marknaden. Nu fokuserar Honda istället på SUV-segmentet.
När prototypversionen av Honda e presenterades i mars 2019 möttes den av jubel och efter lanseringen 2020 har modellen vunnit en stor mängd priser och utmärkelser, exempelvis Red Dot Design Award, Årets tyska bil 2021 och Autobests Ecobestpris 2020.
Den perfekta stadsbilen
Honda har hela tiden gått sin egen väg och Honda e är ett tydligt exempel på det. Istället för att bygga ett stort, tungt fordon med ett jättestort batteri för att maximera räckvidden tittade Hondas utvecklingsingenjörer istället på hur bilförare brukar använda sin bil. Det visar sig att de allra flesta kör ganska korta sträckor och dessa körs ofta i stadsmiljö. Resultatet blev Honda e.
Med en design som både är retro och futuristisk, tekniska framsteg såsom helt digitala ytterbackspeglar och fem skärmar i bredd var Honda e:s utformning och funktioner både djärva och nytänkande. Andra stora fördelar var den extremt goda svängradien, pigga köregenskaper samt härliga och bekväma interiör.
Nu lämnar Honda e plats för Hondas nya elbilsserie som du kan läsa mer om i detta nyhetsbrev.
Honda e går alltså inte längre att beställa i Europa. Några få exemplar av Honda e finns dock kvar hos Hondas återförsäljare i Sverige, så vill du köra en unik modell får du skynda dig. Honda e kommer att fortsätta säljas i Japan.