Tre självladdande hybrider och en laddhybrid, alla med bensindrift, får bekänna färg i Teknikens Världs senaste test. Det handlar om att Honda HR-V, Lexus ES 300H, Peugeot 408 PHEV och Renault Arkana ställs mot varandra. För den som vill ta steget från ren fossildrift till hybridvärlden är testet en bra vägvisare.
Tidningens omfattande test på 23 sidor innehåller en mängd delmoment. Förutom noggrann provkörning som flera förare utför och där funktioner såsom köregenskaper, komfort, användarvänlighet och utrymmen bedöms, görs även bromstest och älgtest, sammanställning och jämförelse av alla tänkbara tekniska data, men också uträkningar kring hur mycket bilarna kostar att äga.
Lättmanövrerad
Ur texten saxar vi följande stycken om Honda HR-V och dess köregenskaper: ”Bilen uppträder trevligt på vägen. Den är enkel att hantera, chassirörelserna är som förväntade med hyfsad stötkomfort.” ”I stadstrafik är den lätt att hantera, ute på landsvägen går den rakt och fint utan att någonsin uppträda spänstigt mer än vad nöden kräver.”
Interiören får också goda vitsord: ”Förarmiljön är tydlig och trevlig, det är svårt att tappa bort sig bakom ratten i HR-V. Kombinationen av fysiska knappar och digitala skärmlösningar fungerar bra”. ”Vreden till klimatanläggningen är både snygga och perfekt utförda”.
Ett specialtest görs för baksätesutrymmet. Där blir Honda HR-V bäst: ”Mycket bra benutrymme. Förvånansvärt bra faktiskt”.
Testlaget noterar också att bilen faktiskt är både snabbare och snålare än vad Honda anger: ”Accelerationssiffrorna är bättre än vad Honda anger, vi kör 0-100 km/h på 9,3 sekunder”. ”Även förbrukningsmässigt landar vi under WLTP-värdet, om än med liten marginal med 0,53 l/mil under testet mot 0,54 l/mil enligt Honda.
Hög kvalitetsnivå
Motorjournalisten Robin Törnros beskriver sin åsikt så här: ”Honda HR-V har en enkelhet som är svår att inte gilla. Hela paketet känns genomarbetat och kvalitetsnivån upplevs hög”.
När totalbetyget summeras i testet får Honda HR-V 68 poäng, fem poäng före tvåan Lexus. I sammanfattningen står bland annat följande: ”Den blir billigast att äga, den är praktisk och erbjuder förbluffande bra utrymme i baksätet”.
Det här är faktiskt andra gången HR-V Hybrid vinner ett test i Teknikens Värld. Testet går att läsa i sin helhet i nr 17/2023.