Honda är inne på sitt fjärde decennium med att producera hybridbilar sedan Honda Insight lanserades i Europa med en motorteknik som kombinerade bensin med el. Sedan dess har Hondas ingenjörer under 25 års tid förfinat hybridtekniken som i sin senaste form finns i modeller såsom Jazz, Civic, HR-V, ZR-V och CR-V.
Svårslagen låg förbrukning
Målet med Honda Insight var att skapa världens effektivaste fordon. Med en toppmodern drivlina, otroligt låg tjänstevikt och enastående aerodynamisk design var den tvåsitsiga coupén en av de mest bränsleeffektiva modellerna i världen. Utrustad med ett parallellhybridsystem, Integrated Motor Assist (IMA), hade Insight en bränsleförbrukning på 3,4 l/100 km och väldigt låga utsläpp. Insight var försedd med en trecylindrig 1,0-litersmotor och var byggd med lättviktsmaterial, den vägde endast 835 kilo.
Under de senaste 25 åren har Honda ytterligare förfinat sin teknik och utvecklat olika hybridarkitekturer. Förutom IMA, finns det tvåmotoriga iMMD-systemet (Intelligent MultiMode Drive) som är monterat i Hondas nuvarande europeiska hybridsortiment (e:HEV), och det fyrmotoriga SHAWD-systemet (Super Handling All-Wheel Drive) i Hondas supersportbil NSX.
Sportiga Honda CR-Z
Honda CR-Z kombinerade fördelarna med en ren, effektiv drivlina för bensin- och elhybrid med en elegant coupékaross och fortsatte Hondas tradition att leverera körglädje och effektivitet när den lanserades 2010. Med kompakta mått, lätt konstruktion och aerodynamisk design följde CR-Z i Insights spår. Tack vare lärdomar från Insight och två generationer av Civic Hybrid hade CR-Z en expertutvecklad version av Hondas avancerade IMA-drivlina som gav ännu bättre prestanda. Den var också utrustad med en sexväxlad manuell växellåda, vilket var världsunikt för en hybrid på den tiden.
Med sin eleganta design anspelade CR-Z på den legendariska CR-X-modellen, med delad bakruta och sluttande tak. CR-Z hade en topphastighet på 200 km/tim och en bränsleekonomi på blygsamma 5,0 l/100 km.
Hondas supersportbil
År 2016 var Honda NSX det bästa som kunde uppbringas när det gäller hybridteknik med sitt Super Handling All Wheel Drive-system. Detta avancerade system integrerade både elektriska motorer med en traditionell förbränningsmotor för att ge överlägsen dynamisk prestanda.
Hjärtat i NSX:s hybriddrivlina var en mittmonterad 3,5-liters V6-motor med två turboaggregat, kompletterad med en helt ny niostegad dubbelkopplingslåda och en elmotor bak samt två elmotorer fram som oberoende av varandra drev vänster och höger framhjul. Totalt har bilen 581 hästkrafter, acceleration från 0 till 100 km/tim på 3,3 sekunder och en topphastighet på 308 km/tim.
Tredje generationen Civic Hybrid
Den elfte generationen av Honda Civic kom 2022. Hjärtat är e:HEV-drivlinan som består av en 2,0-liters bensinmotor, två kompakta elmotorer och ett litiumjonbatteri. Modellen har låga koldioxidutsläpp, 109 g/km, och en fin bränsleekonomi på 4,7 l/100 km.
Civic Hybrid har tre körlägen, eldrift, hybriddrift och motordrift. Systemet styr själv vilket körläge som är bäst och hela tiden använder systemet energi från bromsningar. Det förbättrar den totala effektiviteten, särskilt vid stopp och stillastående trafik.
Senaste modellen: ZR-V
Honda ZR-V såg dagens ljus 2023 och är en elegant och kraftfull SUV. Modellen passar in mellan HR-V och CR-V och kombinerar sofistikerad styling, högkvalitativ interiör och en spännande men ändå bekväm körupplevelse.
Den centrala delen i ZR-V:s attraktionskraft är hybriddrivlinan, som kombinerar exceptionell prestanda och effektivitet. Det gör den lämplig för alla typer av vägar, från raka motorvägar till kurviga landsvägar.
ZR-V har en 2,0-liters fyrcylindrig motor som arbetar tillsammans med två elmotorer och levererar prestanda som kan jämföras med uttalat sportiga modeller.
En spännande finess är att drivlinan har linjär växlingskontroll som förbättrar körupplevelsen genom att anpassa motorljudet till accelerationen för en mer betryggande känsla.