HondaPro Jason lockade storpublik till Uppsala

den 12 september 2022

HondaPro Jason lockade storpublik till Uppsala

När Hondaklubben kallar, kommer man. Ett viktigt dragplåster var förstås Jason Richmond eller HondaPro Jason som de flesta kanske känner honom som. Besökare kom i allt från gamla originalbilar till världens förmodligen snabbaste CG9. På plats syntes också en Honda NSX Type S, en av knappt 250 tillverkade.

RA Motor är Honda-återförsäljare i Uppsala och när beskedet att HondaPro Jason var på väg till Europa var beslutet enkelt att arrangera en Hondaträff i samarbete med Hondaklubben och bjuda in honom till den.

Och vilken uppslutning. Den 21 augusti fylldes gården snabbt upp med allt från gamla originalbilar till extrema ombyggen. Till sist var det ett drygt 60-tal bilar som stod parkerade i och omkring anläggningen. Bland registreringsskyltarna stack en norsk och en åländsk ut.

Honda Prelude från 1979
Vi träffar Erik och Lisbeth Ennefors, som tillsammans äger ett flertal Honda. Den här söndagen åkte de på morgonen från Vintrosa utanför Örebro till Uppsala i sin Honda Prelude från 1979 – med fungerande luftkonditionering. Att den fortfarande fungerar beror på förmodligen på bra kvalitet, men kanske också på att Erik har ett förflutet som verkmästare på Honda i Örebro.

– Bilen har bara gått 6 000 mil, berättar Erik som kanske är träffens äldste deltagare med sina 79 år.

Bland de yngsta deltagarna är Hampus Håenström som tillsammans med mamma Linda och pappa Daniel åkt från Hedemora med sin fyrhjulsdrivna Honda Civic på släp. Bilen är nämligen inte avsedd för att köras på allmän väg.

– Den är byggd för dragracing, att köra rakt fram på en bana så fort som möjligt, berättar Daniel.

Efter tre års skruvande har han en bil som drivs med etanol, utvecklar runt 700 hästkrafter och klarar 201 meter på 6,58 sekunder – allt byggt på komponenter från Honda.

Honda dygnet runt för Berni
En av eldsjälarna och drivkrafterna bakom dagens arrangemang är Bernardo Feinstein, eller Berni som han också lystrar till. För honom är Honda ett dygnet runt-engagemang. På vardagarna arbetar han som kundmottagare på RA Motor och på fritiden är han engagerad i Hondaklubben och Hondaklubbens forum som idag har cirka 2 300 medlemmar. Under det senaste halvåret har klubbens medlemsantal nästan dubblerats från 92 till 176. Vad han har för bil? Honda S2000 – med 410 hästar på bakhjulen.

De flesta bilar står utomhus, men inne i bilhallen står, förutom bilarna som är till salu, tre intressanta vagnar, bland annat en supersportbil, nämligen en blå Honda NSX Type S från 1997, importerad från Japan och en av endast 248 byggda. Bredvid den står Christer Tärnings röda NSX Hybrid från 2017 med en mittmonterad 3,5-liters V6-motor på 507 hästar som kompletteras av tre elmotorer, en bak och två fram. Rejält med skjuts alltså. Enligt Christer ”gör den sig bra på bana”.

– Som ung ville jag ha en sportig bil. Jag funderade på Alfa Romeo, men de stod ju alltid stilla och BMW var för dyra, men med Honda föll alla bitar på plats, berättar han och nämner att det i hans garage också ryms en riktig klassiker, en Honda S 800 från 1968.

Byggd för banracing
En annan superbil i hallen är 0510Racings Honda CG9 Accord, specialbyggd för långlopp och banracing med en H22-motor med 320 sughästar. 0510Racing, hemmahörande i Lidköping, representeras denna dag av Stefan Abelsson, Niklas Ask, Kim Skoog och Terese Thorsson.

– Vi har förmodligen världens snabbaste CG9:a, säger Niklas och berättar att bilen väger in på 900 kg.

Oklart vem som var mest långväga besökare, men Pauliina Suomalainen hade åkt ända från Oslo i sin fjärde generationens Honda Prelude från 1993 – bara för att träffa HondaPro Jason.

Inte alls lika långt hade Magnus Lindqvist åkt i sin från USA importerade Acura RSX.

– Det är bra kvalitet och håller för banracing, säger han och berättar att han ofta åker från Åland till Sverige för att delta i olika bilrelaterade aktiviteter.

I sammanhanget ligger ju Åland nästgårds, men Magnus bidrog till den internationella prägeln – tillsammans med HondaPro Jason.

Text: Anders Nordner 
Foto: Peter Gunnars