Det är första gången som Honda kommer att ha en SUV-modell av hybridtyp i Europa. Hondas hybridsystem kallas för i-MMD som står för Intelligent Multi Mode Drive. Det bygger på en fyrcylindrig 2.0-liters i-VTEC bensinmotor, en elektrisk framdrivningsmotor och en separat elektrisk generator-motor. Systemet har tre körlägen, EV Drive, Hybrid Drive och Engine Drive, som utnyttjas av bilen på effektivast möjliga sätt utan att föraren behöver välja mellan lägena.
I EV Drive får den elektriska framdrivningsmotorn sin kraft enbart från batterierna, vilket ger en körning med nollutsläpp. I Hybrid Drive ger bensinmotorn kraft till den elektriska generatormotorn, som i sin tur ger kraft åt den elektriska framdrivningsmotorn. Överskottsenergin från bensinmotorn leds tillbaka via generatormotorn för uppladdning av batterierna. Du behöver alltså inte tänka på att ladda bilen för att utnyttja elmotorn, den laddar sig själv, en fördel jämfört med en så kallad laddhybrid. I Engine Drive drivs hjulen direkt av bensinmotorn med toppeffekt från den elektriska framdrivningsmotorn.
I stadskörning växlar bilen mellan Hybrid Drive och EV Drive för att ge optimal effektivitet. Engine Drive kopplas in vid behov för snabb acceleration och för effektiv motorvägskörning.
Hybridsystemet presenteras i nya Honda CR-V-modellen som gör debut nästa år. 2018 års Honda CR-V är bredare, högre och längre än den tidigare versionen, bland annat tack vare en större hjul- och däckkombination. Det gör att bilen känns väldigt muskulös och kraftfull. I övrigt kännetecknas den av ren och snygg design, där grillen känns igen från nya Civic.
Modellen kommer att finnas tillgänglig som hybrid och med en 1.5-liters V-TEC turbo bensinmotor som kombineras med en sexväxlad manuell låda eller en CVT automatlåda.
Att Honda lanserar en hybridmodell har redan väckt en hel del intresse bland landets motortidningar.