Vilket bilmärke i Sverige har de bästa verkstäderna? Svar: Honda. Det framgår av årets upplaga av konsumentundersökningen AutoIndex som bland annat motortidningen Vi Bilägare står bakom.
Vi Bilägare intervjuade Honda-återförsäljaren och märkesverkstaden Åkessons Bil om resultatet.
– En kund som börjar åka Honda blir väldigt trygg med märket. […] Kunden får vettiga servicekostnader, förutom vettig skatt och försäkring, säger Tomas Olsson, verkstadschef.
Honda är således tillbaka på förstaplatsen 2022. Innan fjolårets tredjeplats har Honda nämligen haft fyra raka förstaplatser i verkstadskategorin. Honda ökar med en procent i år, vilket gör att bilmärket återtar förstaplatsen framför Toyota och Dacia.
I undersökningen har svenskar som äger privata bilar av årsmodell 2018-2021 tyckt till om sina märkesverkstäder. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg på en skala från ett till sju. Betygen är sedan omräknade till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng. Honda får i årets undersökning 940 poäng, hela 14 poäng före närmaste bilmärke.
Bilägarna får i undersökningen uppskatta verkstadspersonalens yrkeskunnande, viljan att ge bra service och att det går snabbt och enkelt att lämna och hämta bilen. Även flexibiliteten vid garantifrågor för högsta poäng av Hondaägarna.
– Vissa verkstadschefer har inte så mycket att säga till om men Honda är väldigt ödmjuka och dyker det upp garantiproblem går de alltid att resonera med. De är duktiga på att vårda våra kunders förväntningar, intygar Tomas Olsson.
Det är 22:a året i rad som undersökningen AutoIndex genomförs. Den görs bland tusentals skandinaviska privatbilsägare. Det är Sveriges största och bredaste konsumentundersökning inom bilkategorin.
Källa: Loyalty Group och Vi Bilägares AutoIndex 2022.