Honda vill med Type R Challenge 2018 slå rekorden på fem legendariska europeiska tävlingsbanor under året. Detta för produktionsbilar (alltså vanliga personbilar) med däck för vanligt vägbruk.
Nu är första rekordet slaget. Nytt rekord för framhjulsdrivna bilar på Grand Prix-banan Magny-Cours i Frankrike är ett varv på 2 min 1,51 sek. Den som rattade bilen var WTCR-föraren Esteban Guerrieri som tävlar i 2018 FIA World Touring Car Cup i en Honda Civic TCR för Münnich Motorsport.
Racerbanan Magny-Cours är en 4,4 km lång bana och har en blandning av långsamma hårnålskurvor, avsnitt med höghastighetschikaner och långa raksträckor.
– Det bästa med Type R är att den ger dig självförtroende. Den svarar väldigt bra och ger dig bra återkoppling. Det finns de som kallar Type R för halvkombin med ultimata prestanda och vi bevisade idag att så verkligen är fallet. Bilen fortsätter att flytta gränserna för vad som är möjligt med framhjulsdrift, säger Esteban Guerrieri.
Den optimerade tvåliters V-TEC turbomotorn i Civic Type R producerar 320 hästkrafter och 400 Nm i vridmoment och dess prestanda hjälpte Esteban Guerrieri att utnyttja banans karaktär. Bilens omfattande aerodynamiska paket med den bästa balansen mellan lyftkraft och luftmotstånd i klassen, passade perfekt för den franska banan.
– Det fina var att vi kunde använda +R-funktionen på banan och sedan växla till Comfort-läget och köra hem, säger han.
Den nya riktmärkestiden på Magny-Cours är det andra varvrekordet som satts av nya Honda Civic Type R. I april 2017 blev en produktionsutvecklingsbil den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen någonsin på Nürburgrings Nordschleife, med en varvtid på 7 min 43,8 sek.
Nya Honda Civic Type R bibehåller arvet efter Hondas högpresterande halvkombi och är den bil som är snabbast och har bäst acceleration i sin klass.