Honda Legend kör själv på japanska vägar

Honda har på sin hemmamarknad Japan lanserat Honda Legend Hybrid EX, en modell som kan köra själv utan att föraren behöver hålla händerna på ratten. Den kan köra om, byta filer och ta över när det är tät trafik.

den 14 april 2021

Honda Legend är en lite större, lyxigare modell som idag utvecklas och tillverkas enbart för den japanska marknaden. Den fanns på den europeiska marknaden från 1995 fram till 2006. Den senaste modellen, Honda Legend Hybrid EX, är försedd med Honda Sensing Elite, nästa steg när det gäller avancerad säkerhetsteknik. Elite bygger vidare på funktioner som finns i Honda Sensing, vilket är standard i alla Hondas bilmodeller som säljs i Europa. De viktigaste nyheterna i Elite är självstyrning, vägledning vid tät trafik och assistans vid nödstopp.

Bilen kan använda en funktion som kallas ”vägledning vid tät trafik” (traffic jam pilot). Under vissa förutsättningar, till exempel vid tät trafik och låga hastigheter, tar systemet kontroll över acceleration, inbromsning och styrning samtidigt som fordonets omgivningar övervakas åt föraren. Systemet kör, stannar och fortsätter köra i samma körfält medan den bibehåller lämpligt avstånd till framförvarande bil baserat på den bilens hastighet. Medan systemet har kontroll över bilen kan föraren titta på film på navigeringsskärmen eller använda systemet för att söka efter en adress.

Behöver man byta fil eller köra om en framförvarande bil kan funktionen Adaptiv körning i körfält kopplas in. Då hjälper systemet till med att accelerera, bromsa och styra när man byter fil.

Om föraren inte reagerar på att systemet vill lämna tillbaka kontrollen till föraren kommer systemet hjälpa till att bromsa och stanna bilen. Det här kallas Assistans vid nödstopp.

De här funktionerna klarar bilen tack vare en mängd högteknologiska hjälpmedel. En rad externa sensorer, högupplösta tredimensionella kartor och det globala systemet för satellitnavigering hjälper bilens system att styra bilen och känna av bilens position och vägförhållanden. Systemet läser samtidigt av förarens förutsättningar i kupén med en övervakningskamera. Med hjälp av all denna input kan styrenheten analysera och förutsäga vilka beslut den behöver ta när det gäller att accelerera, bromsa och styra bilen så att körningen blir så jämn och mjuk som möjligt.

När systemet utvecklades var fokus på säkerhet och tillförlitlighet. Tio miljoner mönster med potentiella, verkliga situationer simulerades och 1,3 miljoner kilometer testkördes på motorvägar. Systemet har dessutom parallella system som tar över om det uppstår problem med någon av enheterna för att garantera högsta möjliga säkerhet och tillförlitlighet.

Bilens automatiserade teknik är den första som godkänts för nivå tre av japanska myndigheter. På nivå tre, som är en internationell standard, har fordonet begränsad autonom körning, vilket betyder att föraren kan lämna över all kontroll över alla säkerhetskritiska funktioner under vissa trafik- och miljömässiga förhållanden. Föraren måste fortfarande vara alert och kunna ta över ratten om systemet uppmanar till det.

Bilen kan i Japan leasas från och med den 5 mars och i detta nyhetsbrev finns en länk till en film om hur den nya tekniken fungerar.

Se filmen