När alltmer av själva köpprocessen flyttar ut på nätet gäller det för en bilsäljare att verkligen förstå kunden snabbt för att kunna hjälpa till att hitta rätt bilmodell som möter kundens behov och förväntningar. Med ett stort utbud av modeller har ett bilmärke såklart lättare att erbjuda något för alla. Det senaste året har nya bilmodeller duggat tätt hos Honda. I höst kommer tre nya SUV:ar, till glädje för alla Hondas återförsäljare och givetvis för alla som gillar att köra Honda.
Men det räcker inte att bara rabbla tekniska specifikationer för att rankas högt i motormagasinet Vi Bilägares marknadsundersökning AutoIndex.
Uppmärksammar kunder
Peter Jonsson, försäljningschef på RA Motor i Uppsala intervjuas av Vi Bilägare och menar att kunderna behöver känna sig sedda och omhändertagna:
– Vi arbetar hela tiden med att ligga steget före i stället för att ursäkta sig när kunden hör av sig. När marknaden blir mer och mer opersonlig satsar vi istället på att bli mer personliga, säger han.
I artikeln framgår det att medelpoängen i AutoIndex backar när privata bilägare får betygsätta landets bilhandlare. Men Honda går mot strömmen och toppar tabellen med 901 indexpoäng totalt, hela tolv poäng före de delade tvåorna Subaru och Toyota. Medeltalet ligger på 838 poäng i undersökningen.
Ökar trots höga poäng
Bilägarna får i AutoIndex besvara ett trettiotal frågor som rör försäljningsprocessen. I artikeln står det bland annat följande om vad Hondas bilägare tycker i olika delfrågor: ”Med en totalpoäng som snart slår i taket är Honda topprankat i många av delfrågorna men lyckas ändå öka i delfrågor som ”erbjudande om provkörning” och ”genomgång av finansieringsmöjligheter”. Även delfrågor om bilhandlarens kontakt med kunden efter köpet och möjligheten att kontakta bilförsäljaren efter köpet får högre betyg än i fjol”.
Vi Bilägare skriver om återförsäljarna och resultatet från undersökningen i nr 12/2023. Vi på Honda gläds åt förstaplatsen och våra duktiga återförsäljare!