Utseendet har förändrats genom åren men syftet har alltid varit detsamma för Honda Civic: att vara en rymlig och ekonomisk kompaktbil som är rolig att köra. Kommer du ihåg alla generationer?
1972-1979 – en Civic för alla
Hondas första Civic utvecklades för att kunna köras över hela världen. Den var en av Hondas första modeller som såldes i Europa och hyllades för den kompakta designen, imponerande låga bränsleförbrukningen och sin användbarhet. Med en revolutionerande CVCC-motor (Compound Vortex Controlled Combustion) blev den det första fordonet att uppfylla världens strängaste utsläppsregler, 1970 års Clean Air Act (en förordning om luftföroreningar), som satte standarden för framtida utsläppsmål i den globala bilbranschen. Den första generationen tillverkades först i den japanska Suzuka-fabriken. Hela en miljon bilar producerades under de första fyra åren.
Andra generationen kom 1979 med en förbättrad CVCC-II-motor, baserad på den ursprungliga modellen, med en 1,3-liters motor som erbjöd en jämnare energileverans och var mer ekonomisk. Modellutbudet utökades med en ny 1,5 l sedan, halvkombi och kombi. En femväxlad manuell växellåda introducerades också.
1980-talet – Civic blir vuxen
Tredje generationens Civic kom 1983 med en bredare hjulbas och kantigare design. Det var då som Hondas utvecklingsmetod ”Man Maximum-Machine Minimum” introducerades. Den bygger på att teknik och design har till syfte att tillgodose förarens och passagerarnas behov. Idag fortsätter denna princip att definiera alla Honda-modeller med utrymme och användbarhet i åtanke.
Den kom i tre karossvarianter: en tredörrars modell med en sportig känsla, en mer praktisk fyradörrars sedan och en femdörrars Civic Shuttle kombi med exceptionellt utrymme och användbarhet. Den sportigare varianten Civic Si introducerades också med en 1,6-liters fyrcylindrig radmotor från DOHC-serien.
1987-2000 – Nya standarder uppnås
År 1987 introducerade fjärde generationens Civic en rad nya motoralternativ med Hondas VTEC-system (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Den variabla ventilinställningen revolutionerade motorn för att leverera högre prestanda vid höga varvtal och förbättrad bränsleförbrukning vid låga varvtal – vilket gav Civic en mängd utmärkelser.
Femte generationens Civic följde redan 1991 och debuterade med ett slankare och mer strömlinjeformat utseende för en sportigare look samtidigt som den behöll bilens välkända vardagsfunktioner. Sjätte generationens Civic utvecklades för att skapa bättre värde än resten av klassen. Under 1990-talet blev lägre bränsleförbrukning och andra miljöfaktorer allt viktigare. Därför fick modellen en nyutvecklad VTEC-motor. Den var också för första gången utrustad med ”Hondamatic Transmission” – en automatisk CVT-växellåda – med sömlös utväxling men med samma låga bränsleförbrukning som en manuell växellåda.
2001-2021 – För milleniegenerationen
Den sjunde generationen kom 2000 och begåvade Civic med sin första hybrid 2001. Modellen blev världens mest bränsleeffektiva femsitsiga bensinbil med en ultralåg bränsleförbrukning på 3,39 l/100 km.
År 2005 kom åttonde generationens halvkombi med futuristisk stil till den europeiska marknaden, med Perspex-grill och triangulära detaljer inklusive de dubbla avgasrören som gjorde Civic till en av de mest distinkta bilarna på vägarna. Den blev också den första Civic med Hondas magic seats som innebär att baksätena kan fällas upp för att skapa en större och högre lastyta.
Nionde generationens Civic förfinades ytterligare. Med en uppdaterad 1,6 DTEC-motor hamnade bilen i Guinness världsrekordbok för ”Lägsta bränsleförbrukning – alla 24 angränsande EU-länder (alla bilar)” på i genomsnitt 2,82 liter per 100 km över 13 498 km på en 25-dagars körning genom alla 24 angränsande EU-länder.
Den helt ombyggda tionde generationen anlände 2015 med en valmöjlighet på två olika VTEC TURBO-motorer och som för första gången levererades med Honda SENSING:s avancerade säkerhetsfunktioner och förarassistans.
2022 – Civics nya era
Den elfte generationens Civic bygger på 50 års arbete som kombinerar högeffektiv prestanda, bättre komfort i kupén och ett tilltalande utseende med övergripande användbarhet. Den senaste varianten markerar en rejäl milstolpe för Honda i Europa, som den senaste modellen att elektrifieras och fulländar Honda Motor Europes åtagande ”Electric Vision” – att elektrifiera alla vanliga bilmodeller senast 2022. Den är som standard utrustad med den mest avancerade versionen av märkets prisbelönta full-hybriddrivlina e:HEV som erbjuder engagerande dynamik och prestanda med imponerande ekonomi och effektivitet.