Kompakta SUV:ar har blivit en folkfavorit i Sverige och Hondas HR-V är bäst i klassen. I Teknikens Världs stora och grundliga tiobilstest i nummer 3-2017 vinner modellen med totalt 73 poäng av 100 och visar starka, jämna resultat inom alla testade kriterier. Vinnarkommentaren lyder så här från tidningens testlag: ”Honda HR-V är en tidigare testvinnare som fortsätter att imponera. Trevlig att köra, smart, snål och säker. Den har högst lägstanivå av alla och ska därmed premieras med testsegern. Växellådan i sig är en vinnare även den.”
HR-V kombinerar komfort, stil och bränsleekonomi i toppklass. Den har ett nätt, elegant och mycket tilltalande utseende, både utvändigt såväl som invändigt. HR-V ger en lyxig känsla överlag utan att uppfattas som prålig. Det är tydligt att Honda har tagit det bästa från storasyster CR-V och lillasyster Jazz för att återuppliva HR-V-modellen som var nyskapande redan när första generationen lanserades i slutet av 1990-talet.
Teknikens Världs testlag ger höga betyg för bilens köregenskaper, körsmidighet, motor och användarvänlighet. Man tycker den är rolig att köra, den känns stabil och stötkomforten är bäst i testet. Motorn upplevs ge fullgod prestanda, har lägst testförbrukning och ett extra plus ges till växellådan, som med sin korta spak ”ger körglädje i vardagen”. Styrningen får också den högt betyg av testförarna som tycker att ”styrningen ger föraren en härlig respons och känsla”. Tummen upp även för god sittkomfort med sköna stolar som ger bra stöd. ”På det stora hela taget en riktigt skön bil,” som testlaget avslutar sin text om HR-V med.
Så bra är HR-V att efterfrågan varit betydligt större än utbudet och faktiskt sålt slut hos oss. Men nu är den tillbaka. En trevlig nyhet är dessutom att Honda nu kan erbjuda HR-V via ett förmånligt privatleasingavtal, som gör att du kan köra en helt ny HR-V utan att betala något i kontantinsats. Priset för en privatleasad HR-V är från 2 695 kr/mån.