I sommar fick motormagasinet Teknikens Värld möjlighet att provköra den sjätte och senaste generationen av Honda Civic Type R. Det är en modell som har 329 hästkrafter och 420 Nm i vridmoment, vässat från tidigare 320 hk och 400 Nm på förra modellen. Gör det någon skillnad? Linus uttrycker sin förtjusning: ”Jag har aldrig upplevt att 329 hästar och 1 504 kg kan röra sig bättre på vägen än så här”.
Bilen har en styvare kaross som ger en bättre grund för ett mer exakt beteende på vägen. Den har även fått mindre men bredare hjul – 19 tum istället för 20 och en däckbredd på 265 mot tidigare 245.
Klockren upplevelse
Linus skriver att han gillar den klassiska GTI-looken på Honda Civic Type R: ”…lackerad i nyansen Rallye Red med detaljer och fälgar i svart. Innanför dörren väntar en inredning även den i rött och svart där framstolar, mattor och bälten är just röda. Kul att baksätet är svart, det blir som en tydlig fingervisning om att där fram, där händer grejerna, där bak åker du med”.
Lovorden haglar när det gäller förarmiljön och körglädjen: ”Klockren förarplats”, ”Rätt sak på rätt plats”, ”Styrningen är precis så vass och kommunikativ den ska vara”, ”Jag älskar den fasta känslan i ratt och stol”, ”Ute på vägen ger stolen superbt stöd, körställningen blir likaledes mycket bra och ratten sitter på perfekt avstånd från kroppen”.
I artikeln beskrivs också hur Honda nu lyckats utveckla komforten för färd på vanliga vägar i vanliga hastigheter. Slutbetyget är klart och tydligt: ”Nya Honda Civic Type R är förbluffande bra. Det här är körglädje!”