När ny bilteknik utvecklas, till exempel säkerhetsfunktioner, gränssnitt mellan människa och maskin, drivlina och teknik för självkörande fordon, är det en stor fördel att kunna testa tekniken på ett tidigt stadium med hjälp av realistiska simuleringar. Honda börjar nu använda en mycket avancerad körsimulator, DiM250 (Driver-in-Motion) vid företagets anläggning i Offenbach, Tyskland.
De flesta körsimulatorer bygger på flygsimulatorteknik som normalt rör sig genom att sex så kallade ställdon styr hur enheten rör sig, men för att kunna återge en så verklig körupplevelse som möjligt har den nya tekniken nio ställdon. Det gör att fler rörelser kan simuleras, vilket är unikt. DiM250 utvecklas av tyska programföretaget VI-grade i samarbete med japanska Saginomiya.
DiM250 är den mest avancerade körsimulator som de två företagen utvecklat. Systemet rör sig genom att glida på luftkuddar istället för på mekanisk räls. Genom att använda speciellt framtagen mjuk- och hårdvara tillsammans med simulatorn kan Hondas utvecklingsingenjörer utvärdera nya lösningar långt innan fysiska prototyper byggs. Simulatorn kan även imitera problemscenarior för att testa säkerhetssystem.