Honda har fortsatt nöjda kunder

den 21 maj 2024

Honda har fortsatt nöjda kunder

Honda ligger kvar på en hedrande andraplats i årets konsumentundersökning AutoIndex.

Det är många som vill vara med och tycka till om sin bil och sitt bilägande enligt motortidningen Vi Bilägare. Hela 12 766 personer har deltagit i årets AutoIndex, som därmed är Sveriges största bilkonsumentundersökning.

I 2024 års AutoIndex hamnar Honda alltjämt på en fin andra plats av de 24 mest sålda bilmärkena i Sverige. I år har fjolårsvinnaren Subaru tappat två positioner till en tredjeplats och ersatts av Mercedes i toppen.

Kris pressar poängen
Genomsnittspoängen sjunker för andra året i rad, i år med 1,6 procent. Det beror på lågkonjunkturen, enligt Mikkel Korntved på Loyalty Group som genomför undersökningen. Den ekonomiska krisen färgar av sig på hur bilägare ser på sina bilar. En något försiktigare syn kan märkas när man försöker få pengarna att räcka till trots en ganska markant inflationsstegring.

Honda får 875 poäng totalt, bara tre poäng efter vinnaren, på en indexerad skala där 826 poäng är medelbetyg. Bilägarna är generellt sett nöjda men det skiljer hela 134 poäng från förstaplatsen till jumboplatsen.

Det ges poäng i fyra kategorier: Bilen och dess kvalitet, egenskaper och ekonomi, verkstaden, säljprocessen och lojalitet. Kategorin om bilen är viktigast. Det är 24:e upplagan av AutoIndex som är ett samarbete mellan svenska Vi Bilägare, danska Motor, norska bilmagasin och konsultföretaget Loyalty Group. Det är bilar av årsmodellerna 2020 till och med 2023 som ingår i undersökningen.

Tack till alla Honda-ägare som svarat i undersökningen!

Närmaste återförsäljare

Vi Bilägare

Loyalty Group