Nya biltjänster via app i mobilen

Elbilen Honda e och hybridmodellen Honda Jazz Hybrid kan du kommunicera med via en smart app i din telefon. Via appen får du tillgång till funktioner och tjänster som förenklar vardagen.

den 11 december 2020

Hondas två senaste modeller, Honda e och Jazz Hybrid (för Jazzen gäller utrustningsnivåerna Elegance och Executive), är uppkopplade och kan kommunicera via Hondas smarta app, My Honda+. Det går att låsa och öppna bilen på distans och få tillgång till viktig information, till exempel aktuell räckvidd, temperatur i kupén och om fönster och dörrar är öppna. För Honda e kan du även värma eller kyla kupén och ställa in hur bilen ska laddas. Smart va?

Den enhet i bilen som gör det här möjligt kallas för TCU, Telematics Communication Unit. Den behöver aktiveras av din Honda återförsäljare för att tjänsterna ska börja fungera. Gör så här: ladda ned appen My Honda+ till din telefon (finns till Android och IOS). I appen godkänner du villkoren. Därefter kan din återförsäljare aktivera den lilla enheten i bilen så att du får tillgång till utbudet av kostnadsfria tjänster.

Funktionerna som vi angett ovan finns med i baspaketet av tjänster. Där ingår även uppdateringar av viss mjukvara i bilen samt elektronisk fordonshälsokontroll. En tillvalstjänst är paketet Säkerhet och Resor. Det innehåller bland annat geostaket, reseplanerare, resehistorik och att du kan skicka adresser till bilens navigator.

Som tillägg till din grundläggande kostnadsfria vägassistans kan du begära vägsupport digitalt med ett enkelt knappklick i My Honda+ om du skulle råka ut för ett mekaniskt fel på bilen eller en olycka. En Honda-operatör skickar då en vägassistansleverantör till där du befinner dig. Detta meddelas automatiskt av bilens GPS. Tillvalspaketet är gratis första året och kostar därefter 330 kronor per år.

Kontakta din återförsäljare för att få din nya Honda uppkopplad.

 

Mer om Honda e

Mer om Jazz Hybrid