Honda i topp i stor, svensk undersökning

Honda fortsätter att klättra i toppen när svenska bilägare får tycka till om sin bil i årets upplaga av Vi Bilägares undersökning AutoIndex.

den 7 juni 2020

I Vi Bilägares stora undersökning AutoIndex får svenska privatbilsägare tycka till om en mängd faktorer kring sitt bilägande. Honda ligger högt upp i toppen när det gäller vad förarna tycker om bilägandet totalt sett, servicen, vad de tycker om köpprocessen hos märkesåterförsäljaren och hur de ser på verklig bränsleförbrukning kontra vad märket anger. Betygen i Vi Bilägares undersökning AutoIndex omvandlas till indextal som kan sträcka sig från 0 till 1 000 poäng.

I undersökningen ligger Honda etta när det gäller frågor om bilens förbrukning. Frågan som ställdes var: Hur upplever du din bils bränsleförbrukning i förhållande till angiven förbrukning? Förra året var första gången som AutoIndex innehöll bilar där förbrukningen mäts med den nya och hårdare WLTP-körcykeln.

Honda ligger på en hedrande andraplats, tätt efter Subaru, när det gäller den totala poängen för bilmärket. Fyra delar väger in i bedömningen: bilen till 40 procent, försäljning, verkstad och lojalitet till 20 procent vardera.

Även när det gäller att tycka till om hela köpprocessen kommer Honda tvåa. Det innefattar hur bilägarna uppfattar återförsäljarna, vad de kan om produkterna och hur de bemöter kunder. För årsmodeller 2016-2019 kommer Honda upp i 881 poäng, ynka tre poäng efter Toyota. Två bilmärken som säljer stort i Sverige såsom Volkswagen och Kia hamnar under medel både när det gäller köpprocessen och vad ägarna tycker om sitt bilmärke totalt sett.

Läs mer om Autoindex här

 

Läs mer

Loyalty Group

Vi bilägare

*Källa: Loyalty Group och Vi Bilägares AutoIndex 2020.