NÄR CIVIC GENERATION 1 BLEV EN SUCCÉ

I detta kapitel om våra legendariska bilmodeller presenterar vi Honda Civic, som började tillverkas i juli 1972.

den 30 januari 2020

Den allra första generationen Honda Civic lanserades 1972. Tajmingen var perfekt, eftersom den stora oljekrisen 1973 gjorde att bilköparna ville ha mindre och mer bränsleekonomiska modeller såsom Civicen som drog på den tiden måttliga 7.5 l/100 km för blandad körning.

Honda utgick från den tidigare N600-modellen när de utvecklade en ny plattform för Civicen där måtten för längd, bredd, höjd och hjulbas ökades. Bilen försågs med en tvärställd fyrcylindrig 1.2-liters bensinmotor på 50 hästkrafter och en fyrstegad manuell växellåda.

Standardutrustningen inkluderade skivbromsar fram, vinylstolar, stolar som gick att luta och en instrumentbräda med träimitation. På halvkombi-versionen fanns dessutom nedfällbart baksäte, en AM-radio och tygklädsel. Bilen hade oberoende fjädring fram och bak och vägde 680 kg. Tillvalen var få och bestod av luftkonditionering, en tvåstegad halvautomatisk växellåda som kallades för Hondamatic, radialdäck och en bakrutetorkare.

Första generationen Civic producerades mellan 1972 och 1979 på fyra ställen i världen; Suzuka, Japan, Petone, Nya Zeeland, Norra Jakarta, Indonesien och Johor Bahru i Malaysia. Under dessa år utvecklades Civicen mycket. Totalt sex olika motorer och tre olika växellådor tillverkades och modellen förekom som två-, tre-, fyra- och femdörrars sedan eller halvkombi samt femdörrars kombi. Bilen hade motorn fram förstås och var framhjulsdriven.

År 1975 introducerade Honda CVCC-motorn, vilket står för Compound Vortex Controlled Combustion. Motorkonstruktionen var mycket effektiv vilket gav lägre utsläppsnivåer och eliminerade behovet av en katalysator. Det gjorde att bilen kunde tankas med både blyad och blyfri bensin.

Med dess attraktiva pris, japansk pålitlighet och bränsleekonomiska motor blev Honda Civic en storsäljande världssuccé och säkrade företagets framtid.

 

Källor: Wikipedia, Honda