Vad är regenerativ bromsning och hur fungerar det?
Regenerativ bromsning är en enkel och effektiv process som används av hybridbilar för att ladda batteriet. Ta reda på vad det är, hur det fungerar och dess betydelse för hybridfordon.
Definitionen av regenerativ bromsning
Regenerativ bromsning är en process där överskottsenergi som frigörs under bromsning återvinns och används för att återladda litiumbatteriet i en självladdande hybridbil.
Den kinetiska energi som vanligtvis slösas bort vid en inbromsning omvandlas till elektrisk energi, som sedan leds tillbaka till batteriet för framtida användning.
Varför slösas energi bort vid normal bromsning?
Bromsning fungerar med hjälp av friktion. När du trycker på bromspedalen för att sakta ner pressas bromsoken i sin tur mot bromsskivorna, vilket skapar friktion för att bromsa hjulen. Denna process skapar också kinetisk energi. Denna energi går förlorad när den försvinner i form av värme. Det är därför man inom motorsporten ibland kan se att racerbilarnas bromsar blir glödheta.
Värmen som skapas vid normal bromsning är bortkastad energi. Det är här regenerativ bromsning kommer in.
Regenerativ bromsningsprocess: steg för steg
Regenerativ bromsning uppstår då föraren trycker på bromspedalen:
• Elmotorn i en hybrid- eller elbil kan köras i två riktningar – framåt och bakåt.
• Framåt drivs hjulen och bakåt laddas batteriet.
• När du använder gaspedalen går motorn framåt.
• När du trampar på bromspedalen aktiveras elmotorns backningsläge.
• När motorn går bakåt genererar den också elektricitet som leds tillbaka till batteriet.
Regenerativ bromsning fungerar bäst vid stopp-och-start-situationer, när man trycker lätt på bromspedalen.
Självladdande hybrider behöver inte laddas externt. Detta kan vara en lättnad för förare som oroar sig för att hitta en laddstation innan batteriet laddas ur.
Ett regenerativt bromssystem laddar din hybridbils batteri gratis och när du kör med el från batteriet förbättrar du hybridbilens bränsleekonomi.
Vilken typ av bilar använder regenerativ bromsning?
Regenerativ bromsning är en egenskap hos elbilar och självladdande hybridfordon. Den används för att fylla på, snarare än fulladda, batteriet i den elektriska drivlinan i dessa fordon. Vi använder den här tekniken i flera av våra modeller:
Honda e
Den prisbelönta Honda e är den första batterielektriskt drivna Honda som konstruerats för och säljs i Europa.
Dess retrodesign är uppdaterad med den senaste förarassistanstekniken, en sofistikerad och elegant inredning och fantastisk elektrisk prestanda. Pigg och smidig i stan, och bäst av allt – inga avgasutsläpp.
Honda CR-V
En fullhybrid i ett modernt SUV-chassi som kan fås med två- eller fyrhjulsdrift. Den avancerade e:HEV-drivlinan ger låga utsläpp, bra bränsleekonomi och oöverträffad kraft.
Honda CR-V är en av världens mest sålda bilar och den senaste generationen är rymlig, responsiv, smidig och effektiv.
Honda HR-V
Helt nya Honda HR-V är en kompakt och sportig premium-crossover SUV med en avancerad e:HEV-hybriddrivlina.
Det innebär låga utsläpp, god ekonomi och, till skillnad från en mildhybrid, äkta elektrisk autonomi. Den ger dig en fängslande körupplevelse som bara Honda kan leverera och dess Magic Seats gör den till den mest anpassningsbara och mångsidiga SUV:en i sin klass.
Honda Jazz
Nya Honda Jazz är en fullhybrid i två distinkta stilar: den eleganta och raffinerade Jazz-halvkombin och det sportiga, aktiva livsstilsalternativet Jazz Crosstar.
Tack vare Honda e:HEV-tekniken ger räckvidden dig imponerande bränsleekonomi, låga utsläpp och en sensationell elektrifierad körning.