HR-V i fokus: Experternas favoritfunktioner

Hondas helt nya HR-V har alla möjliga intressanta funktioner, men vilka är de som verkligen kommer att göra skillnad för kunderna? För att ta reda på detta har vi talat med tre experter.

Kojiro Okabe är Hondas projektledare med ansvar för design och utveckling av nya HR-V.

John Kingston är general manager för Corporate Communications på Honda Motor Europe.

Jonny Smith är motorjournalist och TV-programledare, värd för Late Brake Show på YouTube, och medvärd för Smith and Sniff-podden tillsammans med den tidigare Top Gear- och Grand Tour-manusredaktören Richard Porter.

Låt oss ta en titt på deras favoritfunktioner hos helt nya HR-V.

Närbild 3/4 bakifrån av Honda HR-V

1. e:HEV-drivlina

Den nya generationens HR-V är endast hybrid och helt i linje med Hondas mål att elektrifiera alla sina vanliga modeller senast år 2022.

HR-V använder Hondas e:HEV-system som kombinerar en 1,5-liters i-VTEC bensinmotor och två elmotorer. Den rullar igång i elektriskt läge och sedan aktiveras bensinmotorn automatiskt när föraren kräver mer acceleration eller kör i hög hastighet.

Sidovy av Honda HR-V:s Magic Seats

2. Magic Seats

Hondas unika Magic Seats-säten har alltid varit populära bland ägare till tidigare generationer av HR-V, detta tack vare den mångsidighet de tillför inredningen.

"De kan fällas ner platt så att du får ett fantastiskt plant lastutrymme bak i bilen", säger Hondas John Kingston. "De kan också fällas upp vertikalt, i biografstil, så att man får ett verkligt innovativt och flexibelt utrymme för att transportera stora föremål."

Detta är en utmärkt lösning för höga saker som bättre transporteras upprätt snarare än att läggas på sidan – t.ex. krukväxter. Baksätet är uppdelat 60/40 så att du kan välja exakt hur mycket utrymme passagerarna respektive lasten ska få.

3. Rymligt och luftigt

Inredningen i nya HR-V ger gott om utrymme för passagerare och deras ägodelar. "När man kliver in möts man av en luftig, öppen och ren inredning. Det ger ganska stilrent utseende", säger Jonny Smith.

"Denna rymlighet fortsätter bak i kupén. Det finns ett nästan helt plant golv. Det finns mer utrymme än i den tidigare modellen – massor av huvudutrymme, bättre benutrymme och återigen en känsla av öppenhet och luftighet."

För bagageutrymmet gäller samma sak: "En enorm mängd förvaringsutrymme", säger Smith. "Mycket, mycket användbart – en bra form."

4. L-formade ventiler

"Jag gillar de funktioner som helt enkelt gör ens liv lättare, och en av de som sticker ut för mig är ventilationssystemet", säger Hondas John Kingston. De normala luftventilerna kompletteras av L-formade ventiler i endera änden av instrumentpanelen och ingår i en ny sorts ventilationssystem.

"Systemet cirkulerar försiktigt luften runt kupén istället för att låta den fara ut ur ventilerna och rakt i ansiktet på en, vilket skapar en trevlig, lugn och avkopplande atmosfär i kupén. Det är en riktigt trevlig funktion."

5. Centrerad bränsletank

"Det låter lite tråkigt, inte sant?" säger Hondas John Kingston. Det visar sig att den smarta placeringen av bilens bränsletank mitt i fordonet är nyckeln till att använda utrymmet effektivt. Denna lösning ger ett större benutrymme än den gamla modellen i en bil som är praktiskt taget lika stor.

"Den är verkligt innovativ och smart", säger Kingston. "Det den möjliggör är det fantastiska interiöra utrymmet, både i kupén men även där bak i fråga om lastutrymmet."

Sidoprofil för Honda HR-V

6. Rak axellinje

På sidan av nya HR-V finns ett veck som löper i en nästan rak linje från strålkastaren till baklyktorna. Detta ger bilen ett rent, självsäkert utseende. Till skillnad från bilar där axellinjen stiger mot aktern betyder det också att bakdörrarnas fönster är i en bra storlek.

"Hos många av dagens bilar är fönsterkarmen inte vågrät, vilket innebär mindre fönsteryta", säger Jonny Smith. "Om du är ett litet barn – och detta har jag märkt med mina egna barn – kan inte riktigt se ut genom fönstret, vilket gör dem åksjuka. En liten detalj, men ack så viktig under en lång resa."

7. Förstärker din livsstil

HR-V handlar om att leva livet fullt ut, förklarar projektledaren Kojiro Okabe.

”Vi anser att människor behöver verkliga upplevelser, möten och upptäckter för att få energi och glädje nog för att kunna ta sig igenom dessa svåra tider”, menar Okabe. "Vi ville skapa en bil som är som en hjälpsam partner för människor som försöker åstadkomma detta."

"Vi har konstruerat den helt nya hybridhybridbilen HR-V för att återspegla den moderna konsumentens höga värderingar och krav, samt för att tilltala en ny generation bilägare. Dessa kräver syfte och nytänkande från de produkter de interagerar med.

"Genom att tillämpa Hondas senaste teknologi och design på ett smart sätt har vi skapat en bil som ger den rymlighet, uppkopplingsförmåga, tillförlitlighet och mångsidighet som krävs för att fullt ut stödja och förbättra deras vardag."