Det nya rekordet på ökända tyska racerbanan Nürburgring Nordschleife klockades till 7 minuter och 43,8 sekunder och gäller framhjulsdrivna standardbilar. Rekordtiden sattes den 3 april med en utvecklingsmodell som har samma tekniska specifikationer som produktionsversionen av Honda Civic Type R har. Baksäte och infotainmentsystemet hade dock bytts ut mot en stålbur av säkerhetsskäl – men med samma vikt.
Den nya 2.0-liters VTEC turbomotorn är på 320 hästkrafter och har ett vridmoment på 400 Newtonmeter. Bilen tillverkas i Hondas produktionsanläggning i Swindon och försäljningen av den nya modellen startar i sommar. Troligen sker försäljningsstarten i Sverige i september.
Det rådde optimala omständigheter när rekordvarvet kördes: torr vägbana och perfekta temperaturförhållanden för att däck och drivlina skulle komma till sin fulla rätt. Den nya tiden är nästan sju sekunder snabbare än sin föregångare, som även den satte rekord.
Utväxlingen i de lägre växlarna har justerats i den manuella sexväxlade lådan, vilket ökar bilens acceleration. Type R:s omfattande aerodynamiska former och delar gör sitt till för att bilen ska bete sig stabilt i höga hastigheter och ligga som klistrad mot vägbanan.
Chassit är 16 kilo lättare än tidigare modell och med 38 procent bättre vridstyvhet, vilket ger utslag när det gäller styrrespons och kurvtagning. Nya multilänkarmar bak stabiliserar inbromsningar, vilket på Nordschleife betydde att testföraren kunde hålla en högre hastighet i kurvorna på banan. Även bredare däck, och bilens bredare, längre former bidrar till att rekordet kunde sättas. Mätningar visar att bilen kunde hålla cirka 10 km/h högre hastighet tack vare den utmärkta stabiliteten.