2008–2010: Hybridmodeller dominerar nyhetsflödet

Under alla år har Honda varit ett miljömedvetet företag. En inriktning som premierades när både kunder och politiska beslutsfattare i allt högre utsträckning efterfrågade bilar med minsta möjliga miljöbelastning.

Året 2008 inleddes med en ny generation av Accord som utvecklats till ett attraktivt alternativ i premiumklassen. Både Accord Sedan och Tourer fick ett bra mottagande, inte minst för elegant formgivning och sportiga egenskaper. Fram till den nya åttonde generationen har Honda sålt drygt 16 miljoner exemplar av Accord sedan debuten 1976.

Hondas hörde till de första biltillverkarna att lansera hybridbilar och nya spännande projekt har avlöst varandra. Runt årsskiftet 07/08 visades de första bilderna av konceptbilen och sportbilshybriden CR-Z med tydliga släktdrag av den klassiska sportkupén CRX.

Lite senare detta år var det dags att lansera nästa konceptbil. Besökarna på Parissalongen var de första som fick se Insight Hybrid Concept Car. En femdörrars kombikupé som vänder sig till alla som vill kombinera en familjebil med hänsyn till miljön.

Hondas miljöengagemang gick även att avläsa i Formel 1. Honda Racing F1 hade året innan tagit bort alla reklambudskap på sina tävlingsbilar och istället visat en stor bild på vår planet samt en hänvisning till webbsidan myearthdrem.com med uppmaningen att gemensamt bidra till att minska den globala uppvärmningen.

Under 2008 var det också premiär för den andra generationen av Jazz. En modell som trollar med utrymmet och har flera smarta lösningar för att frakta skrymmande bagage även med en mindre bil. Hondas storartade småbil är en försäljningsframgång runt om i världen.

Strax före årsskiftet annonserade Honda att företaget på grund av finanskrisen, beslutat sig för att upphöra tävla inom Formel 1. Honda Racing F1 såldes till stallchefen Ross Brawn och stallet bytte namn till Brawn GP Formula One Team.

Racing ingår i Hondas DNA och den som är intresserad kan ändå följa företagets racingverksamhet i andra klasser och tävlingar. Exempelvis IndyCar, den amerikanska morsvarigheten till Formel 1 och Moto GP, tungviktsklassen inom roadracing.

Honda har på senare år varit snabb att omvandla konceptbilar till produktionsklara bilar. Det gäller inte minst hybridmodellen Insight som släpptes på flera marknader under våren 2009. I Japan blev det omedelbart succé och i april toppade Insight listan över flest sålda bilar.

Sommaren 2009 var det chefbyte på Honda Motor Company. Takeo Fukui ersattes av Takanobu Ito som började på Honda 1978 och bland mycket annat ansvarat för konstruktionen av supersportbilen NSX och varit vice VD för Honda Americas forsknings- och utvecklingsavdelning.

Förutom miljö har Honda alltid prioriterat tillförlitlighet, säkerhet och laddat sina modeller med en gedigen portion körglädje. Under året bekräftade några oberoende undersökningar att Honda lyckats nå sina mål. Både nya Jazz och Insight blev rankad som några av de säkraste bilarna i sin klass av testorganisationen Euro NCAP.

En brittisk undersökning av konsumentorganisationen Which?, placerade Honda Accord på förstaplats, före nya Jazz, när organisationen frågade medlemmarna vilka bilar som var pålitligast. Honda hade ytterligare två modeller (Civic Hybrid och första generationen av Jazz) bland de tio bästa.

I slutet av 2009 kunde Honda presentera en uppdatering av bästsäljaren CR-V. Förutom en mindre ansiktslyftning var den stora nyheten att CR-V för första gången kunde kombinera den prisbelönta egenutvecklade dieselmotorn med automatlåda.

Försäljningen av CR-V startade i början av 2010. Visuell premiär var det också för sporthybridskupén CR-Z på bilmässan i Detroit. Marknadens första hybridmodell med 6-växlad manuell växellåda. I början på sommaren 2010 introduceras CR-Z på de nordiska marknaderna.