1978-1987: Racingframgångar

1 november 1978 visas den nya sportcoupén Prelude. På nyåret 1980 tillverkas den miljonte Accorden och i USA börjar man bygga en bilfabrik i Ohio.

Strax före jul hade Honda skrivit avtal med British Leyland Ltd i England om att gemensamt utveckla en bil. Den visas i oktober året därpå under namnet Triumph Acclaim. I slutet av året visas City, som i Norden kallades Jazz.

1982 blir ett märkesår. Honda of America börjar producera bilar och från Japan introduceras flera nya modeller; en ny, slankare och mer elegant Prelude samt hatchbackvarianter av Accord och Vigor. I juni 1983 visas en ny generation Accord och Vigor och i juli debuterar Hondas nya F1-motor, en turboladdad 1,5 liters V6, i en Spiritracer körd av svensken Stefan Johansson på Silverstone. Den tuffa lilla sportcoupén CRX visas för första gången.

I maj 1984 är Hondas amerikanska fabrik redan uppe i en dagsproduktion på 600 bilar och räknar med en årstotal av 150 000 bilar. I Formel 2 vinner Honda tolv race i rad - ett nytt rekord. I Formel 1 kör Williams med Hondas V6 turbomotor och vinner bland annat Dallas GP i USA. En ny Prelude visas.

I juni 1985 kom en ny Accord och Keke Rosberg vann Detroits GP i F1. I juli visas den nya Aerodeck och i september var det dags för nyheter från Civic, Ballade och Today.

1986 fortsätter tävlingsframgångarna och redan i september säkrar Williams-Honda VM-titeln för konstruktörer. Samma månad visas den intelligenta Honda Civic Shuttle Real Time 4WD med visco-koppling. En bil som när den kommer till Norden finner två helt nya marknader, som minitaxi och budbil.

1987 presenteras Legend och i augusti kom Prelude 4WS, det vill säga med fyrhjulstyrning. På bilmässan IAA i Frankfurt fick en helt ny modellserie från Civic sin världspremiär, däribland en ny CRX. Legendmodellen begåvas med en linjeskön coupé. I november stod det klart att brasilianaren Nelson Piquet i Williams-Honda blivit årets F1-världsmästare och Honda-Williams tog sin andra konstruktörstitel i rad.