1998-2000: Hondas första världsbil

En helt ny Accord får sin europeiska premiär i september 1998 vid en visning i tyska Baden-Baden. Det är Hondas första "världsbil", det vill säga en modell som med få förändringar säljs på alla marknader.

Bland Accord-modellerna återfinns Type-R som är en riktig familjeracer. Med 212 hk under motorhuven avverkas 0-100 km/h på 7,2 sek. Amerikanskbyggda Accord Coupé börjar säljas i Sverige. En riktig glidarbil med maximal utrustning i standardutförande.

Accord-programmet premiärvisas under våren 1999. Under samma period börjar också Honda HR-V säljas i en 3-dörrars version. En lillebror till succén CR-V som med spännande formgivning vänder sig till en aktiv kundkrets som gärna vill synas i trafikvimlet.

Även småbilen Logo är en nykomling inom modellprogrammet. Liten, smart och säker är typiska kännetecken för Logo.

En racerbil, men denna gång för privatpersoner, lanseras under 1999. S2000 väcker en enorm uppmärksamhet och är en tuff utmanare till BMW Z3 och Porsche Boxter. Honda blir först med att kunna plocka ut 240 hk ur en 4-cylindrig 2-liters VTEC-motor.

Accord-programmet breddas ytterligare genom att Accord kan fås som 5-dörrars. En snygg halvkombi med ett praktiskt lastutrymme på 450 liter.

I slutet av året börjar Hondas hybridbil Insight säljas i Japan och USA. Insighten blir året efter utsedd till bästa motorkonstruktion alla kategorier av juryn i Engine of the Year Awards 2000.

Under 2000 får Honda bekräftelse på sitt arbete för säkrare bilar. Accord får det högsta 4-stjärniga betyget från Euro NCAP. Accord och Volvo S40 utses till säkraste bilarna i sin klass.

HR-V lanseras i en 5-dörrars version och Civic kan fås med beteckningen VTi, vilket avslöjar en VTEC-motor med 160 hk.

I Formel 1 är Honda tillbaka i BAR-stallet med förarna Jacques Villeneuve och Ricardo Zonta.

Accord uppdateras med en ny 2,3 liters VTEC-motor och de första bilderna visas på nya Civic 5-dörrars och sjusitsiga Honda Stream.