13-serien

Utmana kylan

Låt inte en köldknäpp stoppa dig.

De här otroliga snöslungorna från Honda har så många unika funktioner och nyheter att de förpassar den tidsödande snöröjningen till det förgångna. Du är klar att sätta igång på direkten.

Allt klart

På Honda ser vi utmaningar i allt vi gör – och speciellt när det gäller vår snöslungningsteknik.

Ta matarskruven t.ex., som klarar att slunga bort tonvis med snö. Vi har konstruerat den för att arbeta effektivt och snabbt - och mala sönder is till små bitar.

Röja väg

När matarskruven har gjort sitt sugs snön och ispartiklarna in i andra steget där den kraftiga fläkten blåser ut dem genom utkastet. Den kastar iväg snön ända upp till 17m i snödjup upp till 55cm, så hela området blir snabbt rensat.

Dubbel kraft

Det första steget samlar upp snön och isen, och det andra steget kastar iväg den så långt som möjligt.

En tvåstegssnöslunga matar in snön i skruven (1) och blåser ut den via utkastet (2).

Matarskruven har tänder som river sönder is, så att t.o.m. den hårdaste snö och is inte har en chans.

Du styr vart snön ska

Det elektroniskt styrda tvåstegsutkastet är mycket praktiskt. Joysticken ger dig exakt kontroll så att du lätt kan rikta snöutkastet åt olika håll under körning.

Använd joysticken för att flytta utkastet uppåt och nedåt (mellan A och C) eller rotera det i sidled (mellan B och D).

REGLERING AV MATAR-SKRUVENS HÖJD

Där snön är djup snö och när det går tungt kan du göra det lättare för dig genom att justera matarskruvens höjd.

När matarskruven är i nedersta läget (1) kan den lätt röja gångvägar ända ned till helt nära marken. Om matarskruven (2) höjs går arbetet lättare över ojämnt underlag och i djupare snö. Återgå till nedre läget (3) när förhållandena blir bättre.

Det är reglerspaken för justering av skruvhöjd, och den är unik för Hondas banddrivna snöslungor. Den steglösa höjningen från nedre läget, som gör att du kan röja gångvägar ända ner till marknivån, höjs smidigt vid övergång till ojämnt underlag med djupare snö.

Fortsätt framåt

När det går tyngre tar Honda i. När din snöslunga börjar gapa över mer än den kan svälja är det bara att höja matarskruven till högsta läge. Den fortsätter att tugga och kasta, även om du kör in i en hög driva eller djup snö. Inget stoppar en Honda.

 

När matarskruven höjs kan 13-serien ta sig an djupare snö.

Den stora spaken för lyft och sänkning av matarskruven är lätt att manövrera med handskar på händerna.

Nödstoppet

Med en snöslunga i 13-serien behöver man inte bekymra sig om snötäckta faror.

Hur kan du vara säker på att garageuppfarten är fri från hinder under ett trettio cm tjockt snötäcke? Det kan ligga något där och lura, och bara vänta. Honda kommer till undsättning med ett litet stycke intelligent teknik som vi har byggt in i våra snöslungor. Den kallas autostopp och den finns bara hos Honda. Den stänger automatiskt och omedelbart av motorn när den kör mot ett fast föremål och förhindrar därmed skador på matarskruv och transmission.

Först på Honda

Den unika sensorn som sitter på matarskruvens axel meddelar att motorn ska stanna vid kontakt med ett hinder.

När motorn stannar betyder det att du har kört mot något fast föremål. Röj undan det och starta motorn igen så att du kan avsluta jobbet.

Kraft är ingenting utan drift-säkerhet

Du kan ha all kraft i världen för att röja snö med, men om du inte får igång motorn så sitter du fast.

Kall luft värms av motorns avgassystem (1) och leds runt förgasaren (2). Det ger bättre prestanda vid temperaturer under noll och förhindrar isbildning i förgasaren.

Hondas GX390-motor är specifikt konstruerad för att starta i kyla ner till -25º, det är ganska coolt! Oavsett om den har elstart eller snörstart så levererar den enastående kraft och vridmoment för att klara riktigt besvärliga snöröjningsförhållanden. Ett tjockt snötäcke har inte en chans.

Värme i kyla

Ja, det finns faktiskt. På Hondas snöslunga hålls förgasaren varm genom luft att från motorns avgassystem leds runt den. Det ger mycket pålitliga prestanda, jämnare gång, och - viktigast av allt - förhindrar isbildning i förgasaren. Vilket naturligtvis gör att du inte behöver bli svettig och irriterad.

 

Ergnomiskt placerade reglage

Den förbättrade placeringen av reglagen gör det enkelt att justera körhastigheten.

Tryck framåt för körning framåt, och dra bakåt för att backa. Så enkelt är det. Den nya hastighetsspaken har centrerats så att justeringar mellan framåt och bakåt går snabbt och enkelt – även med handskar.

Bestämma takten

Med Hondas hydrostatiska transmission behöver du bara välja hastighet och ändra den när förhållandena ändras. Du bestämmer takten och Hondas snöslunga gör jobbet. Inga växlar betyder inga växlingar. Det går lätt att ta sig fram genom snön med den här slitstarka transmissionen.

Närbild på reglagepanel.

Knappen för elstart/stopp nås från förarplats.

Håll dig på banan

Våra nya och förbättrade drivband ger dig ökad stabilitet.

De smidiga och tåliga drivbanden ger bra grepp.

Den här typen av drivning slirar eller glider inte, utan har bara bra fäste - t.o.m i branta lutningar och i trappor. De banddrivna snöslungorna har smidiga drivband av köldbeständigt gummi med greppsäkert mönster.

Står stadigt

Larvfötterna är också större för årsmodell 2015 och har en djupare spårvidd och högre markfrigång vilket innebär ännu bättre grepp och säker manövrering.

I kombination med rätt inställning av matarskruven kan du röja hårdpackad snö på en brant garageuppfart.

LÄTTANVÄND

13-serien är mycket lätt och enkel att manövrera – med styrkopplingar som standard.

händer som håller snöslungans handtag

Drivbanden ger bra stabilitet i djup och hal snö. De styrs oberoende av två batteridrivna elmotorer som styrs separat med en spak på varje handtag.

Fatta tag

Elmotorerna reglerar Hondas unika drivkoppling så att du kan styra svängradien helt enkelt genom att klämma åt eller släppa efter på spakarna. Du kan köra 13-serien i en vid sväng på öppna ytor eller vända på en femöring där det är ont om plats.

snowfighter-kopplingar

Manövrera 13-serien med styrkopplingar – från en fullständig helomvändning (A,) liten vändradie (B) till en stor vändradie (C).