Lys upp tillvaron
Den toppmonterade strålkastaren kan lätt ställas in i lämplig vinkel för hand. Den är (bokstavligt talat) en lysande funktion och ger bra sikt i mörker. Den är också till nytta när du ska köra in snöslungan i garaget på kvällen.
När snön hopar sig i berg är du glad att du har världens bästa snöslunga. Med dess unika funktioner och effektiva prestanda röjer den tonvis med snö på bara några minuter.
Maskinens "själ" – motorns styrenhet (ECU) – diagnostiserar fel och övervakar motorns prestanda. När matarskruven möter djupare snö ger en sensor signal till motorn om varvtalsökning för mer effekt. Det matar upp snön i utkastet för vidare borttransport. De är kända för att vara lättstartade, ha låga utsläpp och utmärkt bränsleekonomi, och den robusta och intelligenta iGX-motorn har under åren visat sig vara den som fungerar bäst i temperaturer ner till minus 32˚C. Så klä dig varmt.
Allt du behöver göra att ta ut körriktningen, så vet den exakt vad som ska göras. Batteriladdningen övervakas under körning så att de båda elmotorerna kan leverera jämn kraft till banden.
Hybridsnöslungan låter dig veta exakt hur den "tänker" just för tillfället.
Hybridtekniken använder 4-taktskraft för att röja snö och batterikraft för att köra genom den.
Bekväm och med full kontroll.
Oavsett om du är nybörjare eller ärrat proffs så låter hybridsnöslungan dig välja det läge som passar dig. Du kan arbeta mer eller mindre, beroende på vad Moder natur hittar på åt dig. 1380i har två lägen – manuellt och automatiskt. De övriga har tre.
Ett enklare alternativ för nybörjare.
Det kan vara smart, men det gör ändå inte allt för dig. Välj därför det här läget så får du mest hjälp - allt du behöver göra är att köra och ställa in matarskruvens vinkel. "Hjärnan" bakom allt ställer in banddrivningen beroende på belastningen, och höjer matarskruven när du backar.
Nu börjar du få grepp om läget.
Du kan minska eller öka motorvartalet så att matarskruven kan gräva sig fram i djupare snö. Matarskruvens sensor ‘kommunicerar’ med de elektriska drivmotorerna och sänker hastigheten när snön blir djupare och höjer den när snödjupet blir mindre. Du kan också ställa in utkastarriktningen.
Du känner dig som ett proffs på snöröjning.
När du fått tillräcklig erfarenhet och känner att du klarat provet kan du ta hand om det själv. Nu har du full kontroll och kan jobba snabbare genom att styra såväl motorvarvtalet som körhastigheten för bästa resultat. Allt som hybridsnöslungan nu gör för dig är att höja matarskruven när du backar.
Ovan: styrning av hybridsnöslungan i olika svängar, A, B och C, sker helt på ditt kommando med hjälp av styrspakarna på handtagen - du kan t.o.m. vända på en femöring.
Banden ger bra stabilitet och det känns alltid säkert i hala slänter. De styrs separat av två batteridrivna elmotorer. Dessa kontrolleras separat via styrspakar på varje handtag.
Du får en mjuk känsla via spakarna. De reglerar Hondas unika drivkoppling så att du kan styra svängradien helt enkelt genom att klämma åt eller släppa efter på spakarna.
Du kan köra hybridsnöslungan i en vid sväng på öppna ytor eller vända på en femöring där det är trångt om plats. De greppsäkra banden av gummi gör jobbet för dig.
Höger och vänster spak ger exakt kontroll genom att reglera de båda elmotorernas varvtal.
Det breda intaget och matarskruvens effektiva tänderna som krasar sönder snön ger dig de bästa snöröjningsegenskaper man kan få. Unikt för hybridsnöslungan är matarhusets rullningsfunktion. Det kan ställas i valfri riktning så att du kan röja en plan gångväg i en sluttning.
Om matarhuset höjs underlättas arbetet i djup snö och på ojämnt underlag. Det här är en smart funktion: när du lägger i backen lyfts matarhuset automatiskt så att det inte ska skadas. När du sedan kör framåt igen återgår matarhuset till det minneslagrade läget.
Matarskruven behöver inte rotera hela tiden. Men en enkel omkopplare kan du koppla i och ur den.
(Överst) Matarskruvens vinkel kan ställas in separat, medan höjden (mitten) lätt kan justeras uppåt eller nedåt. (Ovan) Med joysticken kan höjd och vinkel ställas in från förarplats.
Med bara ett lätt tryck (bra om du fryser om händerna) kan du återställa matarskruvens höjd till utgångsläget när arbetet börjar. Den här nya funktionen gör att du inte behöver irriteras över att stänga av och starta maskinen för att göra justeringar.
Återställningsknappen återför matarhusets höjd och vinkel till ursprungsläget.
Vid temperaturer under nollstrecket känns det skönt med ett par tjocka, varma handskar. Utkastarreglaget är utformat med det i åtanke, så att du kan rikta snön exakt dit du vill varje gång.
Uppåt, nedåt, åt sidorna. Joysticken ger dig exakt kontroll så att du lätt kan rikta snöutkastet åt olika håll under körning. Du kan också ställa in yttre delen av utkastet för bättre höjd och exakt kastriktning. Det kallas Twin Chute Technology och med den prickar du rätt gång på gång.
När joysticken (vänster) förs mellan A och C justeras övre utkastarvinkeln (höger). Vridning sker med samma joystick i riktning B och D.
Hybridsnöslungan använder all kraft i 4-taktsmotorn för att kasta snön så långt bort som möjligt.
Värme från motorns avgassystem leds runt förgasaren och förhindrar isbildning.
Den här ekonomiska Hondamotorn håller förgasaren varm genom att värme från motorns avgassystem leds runt den. Det ger superpålitliga prestanda med jämnare gång och viktigas av allt, isbildning i förgasaren förebyggs. Vi har också lagt till en bränslemätare uppe på tanken så att du lätt ska se när bränslet börjar ta slut.
Hondas intelligenta 4-taktsmotor iGX är särskilt konstruerad för att starta i kyla ner till 32 ºC. Den är känd för att vara driftsäker och sviker aldrig.
För perfekt start och varmkörning i kyla finns en automatchoke, lika som på en bil. Tryck bara på knappen så startar motorn genast och är klar att köra direkt efter kallstart.
Den kommersiella 4-taktsmotorn iGX är skottsäker. Den har visat sig vara den bästa Hondamotorn för den här typen av jobb. Cylinderfodren är av gjutjärn och vevaxeln har rullager som ger ökad livslängd och jämnare gång.
Det är en liten motor med stort hjärta och en ljudnivå som är 30 % lägre än för andra snöslungor och är därför mer hänsynsfull mot omgivningen. Den här motorn sätter ribban högt för låg ljudnivå inom 4-taktstekniken.
En snöslunga från Honda har moderna funktioner som skiljer den från andra - och gör den till din bästa vän i snön.
Visa specifikationerna