Close
Hybridsnöslunga från sidan.

Hybridsnöslunga

Den är världsledande

Den kraftfullt intelligenta hybriden.

När snön hopar sig i berg är du glad att du har världens bästa snöslunga. Med dess unika funktioner och effektiva prestanda röjer den tonvis med snö på bara några minuter.

Hybridsnöslunga framifrån.

Den tänker själv.

Hondas otroliga hybridsnöslunga har en mycket speciell 4-taktsmotor: den har en 'hjärna'.

Maskinens "själ" – motorns styrenhet (ECU) – diagnostiserar fel och övervakar motorns prestanda. När matarskruven möter djupare snö ger en sensor signal till motorn om varvtalsökning för mer effekt. Det matar upp snön i utkastet för vidare borttransport. De är kända för att vara lättstartade, ha låga utsläpp och utmärkt bränsleekonomi, och den robusta och intelligenta iGX-motorn har under åren visat sig vara den som fungerar bäst i temperaturer ner till minus 32˚C. Så klä dig varmt.

Gå till attack

Allt du behöver göra att ta ut körriktningen, så vet den exakt vad som ska göras. Batteriladdningen övervakas under körning så att de båda elmotorerna kan leverera jämn kraft till banden.

Smarta reglage

Hybridsnöslungan låter dig veta exakt hur den "tänker" just för tillfället.

Bild uppifrån av hybridsnöslunga.
Hybridsnöslunga som körs av modell, i bergstrakt.

Hybridtekniken använder 4-taktskraft för att röja snö och batterikraft för att köra genom den.

Din tur

För att vara en så stor maskin känns den så lätt och behändig att köra.

Bild på hybridsnöslungans styrningsegenskaper.

Ovan: styrning av hybridsnöslungan i olika svängar, A, B och C, sker helt på ditt kommando med hjälp av styrspakarna på handtagen - du kan t.o.m. vända på en femöring.

Banden ger bra stabilitet och det känns alltid säkert i hala slänter. De styrs separat av två batteridrivna elmotorer. Dessa kontrolleras separat via styrspakar på varje handtag.

Fatta tag

Du får en mjuk känsla via spakarna. De reglerar Hondas unika drivkoppling så att du kan styra svängradien helt enkelt genom att klämma åt eller släppa efter på spakarna.

Du kan köra hybridsnöslungan i en vid sväng på öppna ytor eller vända på en femöring där det är trångt om plats. De greppsäkra banden av gummi gör jobbet för dig.

Hybridsnöslunga som körs av modell, i trädgård.
Trekvartsvy framifrån, hybridsnöslunga från vänster, fokus på reglage.

Höger och vänster spak ger exakt kontroll genom att reglera de båda elmotorernas varvtal.

Frontlinjen

Det är här som kriget mot snön vinns.

Det breda intaget och matarskruvens effektiva tänderna som krasar sönder snön ger dig de bästa snöröjningsegenskaper man kan få. Unikt för hybridsnöslungan är matarhusets rullningsfunktion. Det kan ställas i valfri riktning så att du kan röja en plan gångväg i en sluttning.

Om matarhuset höjs underlättas arbetet i djup snö och på ojämnt underlag. Det här är en smart funktion: när du lägger i backen lyfts matarhuset automatiskt så att det inte ska skadas. När du sedan kör framåt igen återgår matarhuset till det minneslagrade läget.

Unik koppling för matarskruven

Matarskruven behöver inte rotera hela tiden. Men en enkel omkopplare kan du koppla i och ur den.

Närbild på matarskruvens koppling.
Överst: Bild som visar matarskruvens vinklar. Mitten: Matarskruvens läge. Nederst: Närbild på joystick.

(Överst) Matarskruvens vinkel kan ställas in separat, medan höjden (mitten) lätt kan justeras uppåt eller nedåt. (Ovan) Med joysticken kan höjd och vinkel ställas in från förarplats.

Återställning av matarskruven

Med bara ett lätt tryck (bra om du fryser om händerna) kan du återställa matarskruvens höjd till utgångsläget när arbetet börjar. Den här nya funktionen gör att du inte behöver irriteras över att stänga av och starta maskinen för att göra justeringar.

Hybridsnöslunga som körs av modell, fokus på återställningsknapp, i snömiljö.

Återställningsknappen återför matarhusets höjd och vinkel till ursprungsläget.

Sikta mot månen

Det elektroniskt styrda tvåstegsutkastet är mycket praktiskt.

Trekvartsvy framifrån, hybridsnöslunga från höger.

Vid temperaturer under nollstrecket känns det skönt med ett par tjocka, varma handskar. Utkastarreglaget är utformat med det i åtanke, så att du kan rikta snön exakt dit du vill varje gång.

Kasta den dit där du vill ha den

Uppåt, nedåt, åt sidorna. Joysticken ger dig exakt kontroll så att du lätt kan rikta snöutkastet åt olika håll under körning. Du kan också ställa in yttre delen av utkastet för bättre höjd och exakt kastriktning. Det kallas Twin Chute Technology och med den prickar du rätt gång på gång.

Vänster: Bild på joystick. Höger: Bild som visar vridningsinställning.

När joysticken (vänster) förs mellan A och C justeras övre utkastarvinkeln (höger). Vridning sker med samma joystick i riktning B och D.

Hybridsnöslunga som körs av modell, i trädgård.

Hybridsnöslungan använder all kraft i 4-taktsmotorn för att kasta snön så långt bort som möjligt.

Vintervärme

Ett mycket effektivt system som håller bränslekostnaderna nere.

Diagram över motorns inre som visar värmecirkulationen.

Värme från motorns avgassystem leds runt förgasaren och förhindrar isbildning.

Den här ekonomiska Hondamotorn håller förgasaren varm genom att värme från motorns avgassystem leds runt den. Det ger superpålitliga prestanda med jämnare gång och viktigas av allt, isbildning i förgasaren förebyggs. Vi har också lagt till en bränslemätare uppe på tanken så att du lätt ska se när bränslet börjar ta slut.

Elstart

Hondas intelligenta 4-taktsmotor iGX är särskilt konstruerad för att starta i kyla ner till 32 ºC. Den är känd för att vara driftsäker och sviker aldrig.

Automatchoke

För perfekt start och varmkörning i kyla finns en automatchoke, lika som på en bil. Tryck bara på knappen så startar motorn genast och är klar att köra direkt efter kallstart.

Hondahårding

Den kommersiella 4-taktsmotorn iGX är skottsäker. Den har visat sig vara den bästa Hondamotorn för den här typen av jobb. Cylinderfodren är av gjutjärn och vevaxeln har rullager som ger ökad livslängd och jämnare gång. 

Lägre och lägre

Det är en liten motor med stort hjärta och en ljudnivå som är 30 % lägre än för andra snöslungor och är därför mer hänsynsfull mot omgivningen. Den här motorn sätter ribban högt för låg ljudnivå inom 4-taktstekniken.