Morgondagens bränslecellsbil
Den vätedrivna bränslecellsbilen FCX Concept fick en enorm uppmärksamhet under senaste upplagan av Tokyo Motor Show (november 2005) och konceptbilen ser ut att kunna bli verklighet redan inom tre till fyra år.
Honda blev först i världen med att lansera en bränslecellsbil för kommersiellt bruk med sin FCX. Nu går företaget flera steg längre genom att vidareutveckla tekniken. Framför allt har en ny kompakt drivlina av batteri med bränsleceller skapat möjligheter till en låg tyngdpunkt och utökad räckvidd.
Genom placeringen av bränslecellspaket och vätgastankar har bilen fått ett lågt golv och därmed lägre tyngdpunkt än sin föregångare. Det har också gett förutsättningar för Hondas formgivare att skapa en attraktiv modell med hög åkkomfort och mycket goda utrymmen för passagerare och förare.
Det finns tre energisnåla motorer i konceptbilen: en 80 kW-motor fram och varsin 25 kW-motor på respektive bakhjul. Ett nyutvecklat material för absorbering av vätgas fördubblar tankens kapacitet till fem kilo vilket ger en räckvidd på 560 km.
Morgondagens bränclecellsbil är inte bara miljövänlig och politiskt korrekt. Honda har visat att den även kan väcka habegär och får en räckvidd i klass med dagens bilar.
Även de tekniska nyheterna och finesserna skvallrar om vad vi kan vänta oss av framtidens bilar. Eller vad sägs om att kunna styra klimatanläggningen, farthållaren eller ljudsystemet med hjälp av ögonen!? Detta genom att symboler på vindrutan känner av vad föraren vill förändra med sin blick.