Drömmar

Från drömmar till körglädje

Modeller som andas Honda.
Modeller som andas Honda.
Soichiro Honda med Hondas första racerbil.
Soichiro Honda med Hondas första racerbil.

Utan Soichiro skulle det inte finnas någon Honda-historia. Soichiro hade en dröm och under hela sin långa karriär arbetade han med att förverkliga den – från den första motordrivna cykeln till HondaJet och Asimo.

Soichiro Honda i fält.
Soichiro Honda i fält.

Som Soichiro Honda sa: "Vi har bara en framtid, och den kommer att bestå av våra drömmar, om vi vågar utmana konventionerna."

Rulla

Doften av bensin

Honda-parfymflaska med olja.

Begynnelsen till en dröm – Soichiro Honda ser för första gången en bil, och hans liv blir aldrig mer detsamma.

Vy från höger av motordriven cykel.

Vår första bil var en cykel

1946 byggde Soichiro sitt första motordrivna fordon – en motordriven cykel.

I efterkrigstidens Japan var det hårda tider. Det fanns få bilar och ännu färre motorcyklar.

Soichiro såg ett sätt att konstruera ett enkelt transportmedel som kunde användas av alla. Av en cykel, en gammal militärradiogenerator och lite fantasi skapade han en enkel motordriven cykel som underlättade människornas vardag.

Idén med ett transportmedel för alla var det frö som blev begynnelsen till drömmen om att Honda skulle bygga alla sorters fordon för alla sorters människor.

Varför då hålla sig till bara två hjul?

1963 bestämde sig Soichiro för att bygga sin första bil.

Men den japanska regeringen tyckte inte att det var någon bra idé och stiftade en lag som tvingade Honda att enbart tillverka motorcyklar. Men Soichiro var redan känd för att gå sin egen väg. Så han byggde den tvåsitsiga sportbilen S500.

Det var inte bara Hondas första bil – det var också Japans första röda bil, och den blev en glad färgklick på de japanska vägarna.

Hondas första bil – trekvartsvy framifrån från vänster.
Honda-bilar i den amerikanska flaggan.

Bidrag till ett renare Amerika

När lagen om renare luft, Clean Air Act, antogs i USA 1970 ansåg de flesta biltillverkare att de nya standarderna var omöjliga att uppfylla.

På Honda visste vi inte så mycket om luftföroreningar. Men vi visste att vår CVCC-motor hade ganska låga utsläppsvärden. Efter en hel del försök och tester blev motorn den första motor som klarade kraven enligt den nya lagen. Och vi blev engagerade i arbetet med att hålla vår luft så ren som möjligt, ett arbete som finns inbyggt i dagens Earth Dreams-motorer som är skonsamma mot miljön.

Om du inte får framgång på en gång

S2000. En 50-årspresent från Honda till Honda. Eller det var så, tills vår president provkörde den.

Efter ett varv lämnade han tillbaka nycklarna och undrade: "Är det här det bästa ni kan åstadkomma?"

Ett år senare gav Honda sig själv en 51-årspresent. Honda S2000. Att förverkliga sina drömmar är viktigare än tidsgränser.

Sidovy av Honda S2000.
Vy framifrån snett uppifrån av Honda S2000.

Honda S2000

Den ursprungliga, mer svängda prototypen – byggd för Hondas 50-årsdag.

Trekvartsvy framifrån av Honda FCX Clarity.

Framtidsdrömmar

Vi har varit igång i över 70 år men det är fortfarande bara början.

Vi tar oss an nya utmaningar, olika drömmar. Vi vill förändra saker till det bättre och hjälpa världen att bli mer effektiv.

Vi har byggt bilar med bränslecellsdrivna elmotorer, som FCX Clarity som är helt fri från skadliga utsläpp, och vi har utnyttjat solen till att driva den vinnande racerbilen Honda Dream.

Om det här är Honda idag, vad är då Honda imorgon?