Den kompletta guiden till motortekniken i Honda utombordare

I över 60 år har Honda Marine varit världsledande inom innovation av utombordsmotorer. Under dessa decennier har företaget utvecklat flera egenutvecklade motorteknologier som har säkerställt Hondas fortsatta tekniska dominans på marknaden.

I dagens artikel delar vi med oss av den kompletta guiden till de viktigaste motorteknikerna och motorsystemen i Hondas utombordsmotorer. Om du funderar på att köpa en Honda-utombordsmotor till din båt, läs den här artikeln som en av många anledningar till att välja Honda.

Men först en snabb historielektion

För att förstå motortekniken som driver moderna Honda-utombordsmotorer måste vi först gå tillbaka och ta en kort titt på utvecklingen av Honda-utombordsmotorer. Och det börjar med grundaren Soichiro Hondas vägledande filosofi.

Fartyg får inte förorena

Mr. Honda sa en gång att "vattenskotrar inte ska förorena vattnet de trafikerar." Denna filosofi har styrt utvecklingen av Hondas utombordsmotorer sedan den första designades, fram till idag.

Följaktligen använde Honda fyrtaktsmotorer från start i våra utombordare på grund av deras lägre miljöpåverkan. Detta var vid en tidpunkt då alla dess konkurrenter använde miljöskadliga tvåtaktsmotorer.

Slutet på tvåtaktsdominans

Hondas beslut att driva använda fyrtaktsmotorer i sina utombordsmotorer visade sig vara ett lyckokast 1993 när Europa utfärdade Bodenseeföreskrifterna. Med dessa strikta nya krav på plats var Hondas utombordsmotorer de enda som uppfyllde alla bestämmelser.

Det var en vändpunkt för branschen.

Och Honda hade definierat det.

I mitten av 1990-talet ersatte fyrtaktsmotorer tvåtaktsmotorer som den dominerande utombordsmotortekniken.

Men Honda satt inte bara och njöt av den positiva uppmärksamhet vi fick. Istället fortsatte företaget med att driva innovation. Här är vad dessa innovationer har levererat hittills.

BLAST: Boosted Low-Speed Torque

BLAST - som är en förkortning för Boosted Low-Speed ​​Torque - är designad för att ge omedelbar acceleration från låga hastigheter, vilket hjälper båtar att komma på plan snabbt och effektivt.

Den gör detta genom att kontrollera motorns luft-bränsleförhållande för att leverera maximalt vridmoment vid fullgasacceleration. Den förbättrar också vridmomentet genom tändförställning för att justera tändningstiden så exakt att den ligger nära knackningsgränsen.

Kort sagt: BLAST är designad för att göra båtlivet roligare.

Hondas utombordsmotorer som för närvarande är utrustade med BLAST är BF40 till BF350.

ECOmo: Lean Burn Control för bättre bränsleeffektivitet

ECOmo är en förkortning för Economy Controlled Motor. Den här tekniken säkerställer att när din Hondas utombordsmotor går i marschfart - eller runt 50 till 80 % av fullgashastighet - förbättras bränsleeffektiviteten jämfört med konventionella utombordsmotorer.

ECOmo uppnår denna förbättrade bränsleeffektivitet genom att optimera bränsleinsprutningstiden. Vissa Hondas utombordsmotorer är till och med utrustade med en syresensor. Dessa modeller drar nytta av Hondas unika syreåterkopplingskontroll som ger ännu mer exakt kontroll av mager förbränning, vilket leder till ännu bättre bränsleeffektivitet.

VTEC: Variabel ventilstyrning för balanserad kraft och effektivitet

VTEC ((Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) utvecklades ursprungligen för högpresterande bilar, och är exklusivt för Honda och har nu sömlöst integrerats i Hondas marina motorer. VTEC justerar motorns ventiltider för ett högt vridmoment i alla motorvarvtalsområden, vilket möjliggör kraftfull acceleration vid låga hastigheter och jämn acceleration upp till höga hastigheter.

Tack vare VTEC ger Hondas utombordsmotorer exceptionell prestanda och motortillförlitlighet samtidigt som de erbjuder bättre bränsleeffektivitet.

PGM-FI: Digital bränsleinsprutningskontroll

Hondas PGM-FI, förkortning för programmerad bränsleinsprutning - är ett elektroniskt bränsleinsprutningssystem som exakt sprutar in bränsle i varje cylinder baserat på motorförhållandena i realtid. För att uppnå detta förlitar sig systemet på ett nätverk av sensorer som ansvarar för att övervaka insignaler såsom motortemperatur, gas- och vevaxelpositioner, insugningsrörets tryck, atmosfärstryck, insugningsluftens temperatur och flera andra.

Denna teknik har funnits sedan början av 1980-talet och har implementerats i motorcyklar, bilar och utombordsmotorer.

PGM-FI sätter Honda ljusår före konkurrenterna, särskilt de som förlitar sig på förgasarbaserade system.

Teknikens främsta fördel för användaren är att den säkerställer att motorn alltid körs på sin mest effektiva nivå, vare sig den går på tomgång, mellangas eller fullvarv. Den ger också minskade utsläpp och tillfredsställande jämn, linjär effekt.

Slutsats: Hondas försprång inom marin prestanda

Hondas sex decennium långa tillverkningsarv av utombordare och dess ständiga engagemang för innovation är bara två anledningar till att Hondas marinmotorer har blivit världsledande inom prestanda, tillförlitlighet och bränsleeffektivitet.

Vi vill att du ska vara med på resan med Honda Marine och uppleva vad en uppsättning nya Honda utombordsmotorer kan göra för din båt. Använd vårt praktiska verktyg för att Hitta återförsäljare för att snabbt hitta din närmaste auktoriserade Honda Marine-återförsäljare. Vi ser fram emot att ha dig ombord!