1988-1997: 10 miljoner Civic

1988 bjuder på många nyheter från Honda. I England öppnas Swindonfabriken, som nu producerar 150 000 bilar om året. I Tyskland grundas Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH med ansvar för marknadsföring, forskning, tester och design i Europa.

I Formel 1 vinner Ayrton Senna VM-titeln med Alain Prost som tvåa - dubbelt Honda! McLaren-Honda tog under säsongen rekordartade 11 VM-segrar i rad. Det räckte mer än väl för att även ta hem konstruktörs-VM.

1989 kan Civic tredörrars samt CRX fås med en 150 hk VTEC-motor. I USA börjar man bygga Hondabilar i en ny fabrik i East Liberty, Ohio. Den riktigt stora Hondanyheten slår ner som en bomb på bilsalongen i Chicago i februari 1989. Då visar Honda en prototyp till en av de mest avancerade GT-bilar som dittills byggts; den linjesköna Honda NSX, som jämförs direkt med Ferrari. Kaross, chassi och fjädringselement är tillverkade i aluminium. Motorn, Hondas V6-motor på 3 liter, 24 ventiler (VTEC) och 274 hk, sitter monterad i mitten, precis som hos F1-bilarna. Honda NSX höjs till skyarna av en entusiastisk motorpress över hela världen.

Grundaren Soichiro Honda avlider i en ålder av 85 år.

1991 visas en ny, mycket vacker, generation Honda Prelude som nu även kunde fås med elektroniskt kontrollerad fyrhjulsstyrning (4WS).

1992 presenteras en helt ny CRX-modell på bilsalongen i Genève som på vissa marknader får namnet Del Sol. Taket går nämligen att ta av som på en targamodell! En annan finess på den nya CRX är den elektroniskt styrda bakluckan.

I september 1993 är det dags för en ny generation Honda Accord, med eleganta, svepande aerodynamiska linjer. Tre karossmodeller erbjuds: sedan, coupé och stationsvagn (Aerodeck). Vid världens största tävling för soldrivna bilar, World Solar Challenge, vinner Honda Dream.

1994 kan Civicmodellen även fås i femdörrarsversion. Detta år går Honda in i den amerikanska Indy Car World Series för första gången. I oktober 1994 presenteras en helt ny biltyp, Odyssey/Shuttle, en minivan med 2,2 liters motor, framhjulsdrift och med plats för 6-7 personer.

1995 är ett stort Hondaår. Då presenteras ännu en ny Civicgeneration med flera nya motorer. Samma år produceras också den 10:e miljonte Civicen och modellen hör till de mest populära och uppmärksammade i värden. Under många år har Honda Civic återfunnits på den amerikanska tio-i-topp listan över flest sålda bilar. Samtidigt kommer en helt ny Honda: CR-V, en "fritidsbil" med automatisk fyrhjulsdrift och fyrstegad automatlåda. Det blir en succémodell redan från start, inte minst i Japan.

1996 får Accord en "facelift" och några nya motorversioner. Samma år kommer en ny Prelude.

1997 lanseras så SUV-modellen CR-V i Norden. Efter framgångar i både Japan och USA blir gensvaret lika bra här och CR-V tar snabbt positionen som marknadsledande bland de mindre SUV-bilarna, en ställning den behållit under flera år. Vid bilsalongen i Detroit visas en Honda NSX med 3,2 liters motor på 294 hk. Honda Civic kan fås som Aero Deck (stationsvagn) vilket är efterlängtat av många.

Hondas nya racerbana och motoranläggning, Twin Motegi, tas i bruk. 1997 är också året då Alessandro Zanardi i Reynard-Honda vinner CART-serien (före detta Indy Car World Series) och Honda vinner konstruktörernas pris.