1968-1977: Första superbiken
Honda presenterade den första "superbiken" 1968. Namnet var Honda CB 750, och den är en milstolpe i motorcykelhistorien.
Motorcykeln CB750 Four väckte en enorm uppmärksamhet när den visades första gången 1968 på Tokyo Show. 67 hästkrafter och elstart tog mer eller mindre död på den engelska motorcykelindustrin.
Honda hade snabbt etablerat sig i småbilssegmentet. 1970 visades i Tokyo den tvåcylindriga "Z". I juni 1971 kom "Life" med en tvåcylindrig motor på 360 cc. I juli 1972 kom en mer fullvuxen småbil, om man nu får säga så. Den kallades Civic och hade en fyrcylindrig radmotor om 1169 cc och hela 60 hk. Sådana prestanda gav för klassen extraordinära fartresurser, 145 km/h och 0-100 på 12,8 sek. Mest anmärkningsvärd var dock bränsleförbrukningen - bara 0,45 liter milen.
I slutet av 1973 kom Civic CVCC, som redan 1971 i form av prototyp klarade de nya stränga amerikanska avgaskrav som skulle införas 1975. I USA valdes Civic till "Årets Importbil".
Honda Civic i sina olika upplagor blev en omedelbar succé. I USA tog man den lilla pålitliga och bensinsnåla bilen till sig. Den blev den perfekta andrabilen "over there". I maj 1976 presenteras två nya modeller: den första generationen av Honda Accord samt en fyrdörrarsvariant av Civic. I mitten av sommaren rullar den miljonte Civicen av bandet och i oktober två år senare firar Honda bil nummer 5 000 000! På motorcykelsidan passerades under sommaren 30 miljoner exemplar.
- 1948–1957: Företaget grundas
- 1958–1967: "You meet the nicest..."
- 1968–1977: Första superbiken
- 1978–1987: Racingframgångar
- 1988–1997: 10 miljoner Civic
- 1998–2000: Hondas första världsbil
- 2001–2002: Hybriden gör intåg
- 2003–2004: Nya höjder med HondaJet
- 2005: En diesel värd att älska
- 2006–2007: Tummen upp för nya CR-V och Civic 5d
- 2008–2010: Hybridmodeller dominerar nyhetsflödet