1906-1947: Mannen bakom namnet
Historien om Honda handlar också om en man som tidigt insåg vikten av att delegera ansvar och arbete. Han delade också med sig av sin entusiasm och brinnande intresse för motorer och inte minst tävlingar på två, tre eller fyra hjul.
Soichiro Honda föddes 1906 i Komyo, Hamamatsu, där hans far var smed. Som barn fick han ofta hjälpa sin far att reparera cyklar. När han var 15 år lämnade han hemorten för att söka lyckan i Tokyo som bilverkstadslärling.
Där blev han allt mer fascinerad av motorer och motorsport. Senare byggde han sin första egna tävlingsbil med en Curtis-Wright V8 flygmotor. Även sedan han flyttat tillbaka till Hamamatsu byggde han egna tävlingsbilar och trimmade motorer. Bland annat trimmade han en Fordmotor genom att montera kompressor och han lär även ha lutat en motor i ett chassi eftersom de flesta kurvorna i de tävlingar han deltog i var vänsterkurvor!
1936 skadades Soichiro Honda i en krasch under All-Japan Speed Rally. Han bröt flera ben i kroppen och skar sig illa i ansiktet när han kolliderade med en bil som körde ut ur depån.
Året därpå grundade han Tokai Seiki Heavy Industry Co., där han efter en del misslyckanden tillverkade kolvringar. När kriget kom fick Honda allt mer att göra. Han levererade kolvringar till Toyota och fick även stora order från flottan och flygtillverkare. I slutet av kriget blev Hamamatsufabriken skadad vid bombningar och när Japan kapitulerade sålde Honda sitt företag till Toyota för 450.000 yen, en förmögenhet på den tiden.
1946 startade han Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Företaget huserade i en träbyggnad, inte stort mer än ett skjul! Om företagsnamnet låter något pretentiöst, så beror det på att Soichiro Honda hela tiden var helt övertygad om att han en dag skulle "besegra världen".
Året därpå kommer Kiyoshi Kawashima till företaget och produktionen av tvåtaktsmotorn "A-type" startar.
- 1948–1957: Företaget grundas
- 1958–1967: "You meet the nicest..."
- 1968–1977: Första superbiken
- 1978–1987: Racingframgångar
- 1988–1997: 10 miljoner Civic
- 1998–2000: Hondas första världsbil
- 2001–2002: Hybriden gör intåg
- 2003–2004: Nya höjder med HondaJet
- 2005: En diesel värd att älska
- 2006–2007: Tummen upp för nya CR-V och Civic 5d
- 2008–2010: Hybridmodeller dominerar nyhetsflödet