Close

1958-1967: "You meet the nicest..."

En verklig milstolpe är introduktionen av C 100 Super Cub 1958. En scooterliknande moped som lanserades under parollen "You meet the nicest people on a Honda".

Det visade sig bli ett uttryck som gick hem hos de breda massorna och som följt Honda genom åren. Så livskraftigt att parollen användes på nytt när Honda firade 50 år 1998.

Super Cub blev en dörröppnare för Honda på en rad marknader världen över, inte minst i europeiska länder. Över en halv miljon Super Cubs såldes varje år i början av 60-talet med en topp på 900 000 1963. När produktionen var som störst så lämnade en Super Cub det löpande bandet var tolfte sekund!

1959 reste Honda till legendariska Isle of Man och dess berömda Tourist Trophy-tävlingar. En Honda motorcykel kom sexa i loppet för 125 cc.

I maj 1961 grundas European Honda Motor Trading Co. i Hamburg, senare omvandlas detta företag till Honda Deutschland GmbH och finns numer i Offenbach.

1961 vann Mike Hailwood både 125 och 250TT på lsle of Man på Honda. Mike tog även VM-titeln i 250 cc-klassen. Australiensaren Tom Phillis blir världsmästare i 125 cc-klassen. Nu börjar mc-världen på allvar få upp ögonen för Honda. Försäljningssiffrorna skjuter i höjden. 100 000 motorcyklar i månaden innebär ett nytt rekord för mc-industrin.

1962 startar Honda en fabrik i Belgien med uppgift att sätta samman och sälja mopeder. Honda dominerar de mindre klasserna i VM. Jim Redman vinner VM i både 350 och 250 cc. Luigi Taveri vinner 125 cc.

1963 kommer den första bilen. En liten pick-up med 360 cc motor. Två månader senare presenteras S500, en tvåsitsig, mycket liten, sportvagn som toppar hela 145 km/h.

1964 överraskade Honda världen med att komma med en helt egen F1-racer. En otroligt avancerad bil, om än något för tung för att vara helt konkurrenskraftig.

- Vi överförde teknik från våra tävlingsmotorcyklar när det gällde att konstruera F1-motorn, minns Nobuhiko Kawamoto, som då var ansvarig för F1-programmet och sedermera blev högste chef i Hondakoncernen under en tid.

- Det var en V12-motor på 1,5 liter och därför hade vi i princip tagit tolv 125 cc TT-motorer och monterat dem i V-form! Motorn ställde vi på tvären i chassit vilket också var något helt nytt.

Mindre än två år senare vann Richie Ginther Mexicos Grand Prix med Honda V12.

I januari 1966 visades de nya S 800 M, S 800 Coupé och S 800 Spider. I motorcykel-VM är Honda oslagbar. För första gången i historien vinner en tillverkare VM i 50 cc, 125 cc, 250 cc, 350 cc och 500 cc. I bilarnas Formel 2 vinner Honda 11 race i rad!