Nytänkande

Nyfikenhetens kraft

Närbild på Hondas VTEC-motor.
Närbild på Hondas VTEC-motor.
Trekvartsvy framifrån av Honda.
Trekvartsvy framifrån av Honda.

En fråga är allt som behövs för att förändra sakernas tillstånd. Någon undrar … varför är det så här? Kan det göras annorlunda? Kan det bli bättre?

Asimo i 3 stadier.
Asimo i 3 stadier.

Soichiro sa: ”Uppfinningar, originalitet och ny design handlar om att överträffa publikens förväntningar.”

Rulla

Med drivkraft att finna nya vägar

Närbild på en Honda-motor

Redan från början har Honda förvandlat drömmar till användbar teknik som förenklar livet och som är tillgänglig för alla. Vi tycker alltid det är spännande att få se resultaten av vårt tankearbete – även om de inte alltid är lyckade till en början.

Soichiro Honda med prototypen till skorstensmotorn.

Skorstensmotorn

1947 designar Soichiro sin första motor – "skorstensmotorn". Det var en genial idé … och ett tidigt misslyckande.

Framgången med den första produkten, den motordrivna cykeln, inspirerade Soichiro till att ta nästa steg och konstruera en ny motor.

Den första motorprototypen var den legendariska ’skorstensmotorn’. (Varför just ’skorsten’? Eftersom den ser ut som en!)

Den var konstruerad för lägre bränsleförbrukning och större effekt men utvecklingen av den här motorn upphörde innan den kunde tas i produktion. Men principen för motorn var sund – och skulle visa sig helt rätt i framtiden. Det här är det första exemplet på Hondas sätt att ta vara på erfarenheterna av sina misslyckanden och använda dem för framtida framgångar.

VTEC

Uppfinna motorn på nytt? Låt oss försöka.

Den stora utmaningen för Hondas forsknings- och utvecklingsteam var att ta fram ny teknik för nästa generations Honda-motorer. De måste komma på en mekanism som kunde ändra ventilernas öppnings- och stängningstider vid både höga och låga varvtal, och därmed få en effektivare motorgång. Resultatet blev Hondas VTEC-motor (variabel ventilstyrning och elektronisk lyftkontroll).

Det blev en omedelbar succé, och den första av den här typen i världen. Hondas nya Integra blev den första modellen i produktion där VTEC användes och den är numera ett slags gyllene standard inom motortekniken.

VTEC-logotyp.
Närbild på VTEC-motorn.
Sidovy av Honda Integra.
Närbild på motorns ventiler.

Trevligt att råkas, ASIMO

I oktober 2000 presenterade vi ASIMO, världens mest avancerade människoliknande robot.

ASIMO är ett av våra mest inspirerande projekt. Det är en människoliknande robot som fungerar som en rörlig assistent. Namnet är en akronym för Advanced Step in Innovative Mobility.
ASIMO kan gå och springa i sluttningar och på ojämna ytor. Den kan göra mjuka svängar, gå i trappor och plocka upp föremål. ASIMO kan till och med styras med enkla röstkommandon och känna igen ansikten. Och med hjälp av sina kameraögon kan ASIMO kartlägga sin omgivning och ta sig fram bland både stillastående och rörliga föremål.

Asimo går nedför en trappa.

Och vinnaren är ...

Honda får en prestigefylld utmärkelse för energieffektivitet.

2002 var ett bra år för vårt prisskåp. Honda Motors vann i tre kategorier i International Engines of the Year Awards, med Insight IMA, Civic Hybrid och 2,0-litersmotorn som satt i sportbilen S2000.

Insight fick också ett mycket speciellt erkännande från det amerikanska rådet för energieffektiv ekonomi. De röstade fram modellen som den minst miljöskadliga bilen 2002.

Ett annat genombrott för Honda under samma år var konstruktionen av FCX, den första bränslecellsdrivna bilen i världen som certifierades som en 'bil med nollutsläpp'.

Honda FCX Clarity.

Hondas drömmar får luft under vingarna

Vi bestämde oss för att flygplan kunde göras billigare, bränslesnålare och renare. Så vi började konstruera ett plan som uppfyllde alla de kraven.

Arbetet på HondaJet började i mitten av 1980-talet och i december 2003 gjorde flygplanet sin jungfruresa över North Carolina i USA.

HondaJet är ett experimentellt kompakt jetflygplan för affärsflyg, och som man kan förvänta sig av Honda så är det helt unikt. Motorerna sitter ovanpå vingarna istället för under. Den här innovationen tillsammans med många andra gör att HondaJet kan komma upp i högre marschfart och få lägre bränsleförbrukning – med utsläpp på endast 40 % av värdena för jämförbara flygplan.


Snällare motorer

Earth Dreams Technology blev verklighet 2013 då dieselmotorn 1.6 i-DTEC lanserades.

Earth Dreams Technology är det namn som vi har givit vår nästa generations motorer och transmissioner. Det är en teknik som ökar prestandan samtidigt som påverkan på miljön minskar.

Den första produktionsmotorn i Europa som helt omfattades av den här filosofin var 1.6 i-DTEC-dieselmotorn. Den gav förarna en perfekt balans mellan ekonomi och körglädje och användes först i Civic, och sedan i CR-V 2014.

Vy framifrån av Honda CR-V.

I 2014 års CR-V sitter dieselmotorn 1.6 i-DTEC.

Vy framifrån sett snett uppifrån av Hondas formel 1-bil.

F1-miljömeddelande

Vi ersatte sponsorlogotyperna på vår F1-bil med en bild på jorden.