Racing

Racing framöver

Hondas racerbil, trekvartsvy framifrån.
Hondas racerbil, trekvartsvy framifrån.
Hondas formel 1-bil, vy framifrån.
Hondas formel 1-bil, vy framifrån.

Racing förfinar produkterna. Vi nöjer oss aldrig med enbart segern – vinna eller förlora, vi tävlar för att vi vill bli bättre.

Hondas formel 1-bil i fält.
Hondas formel 1-bil i fält.

Racingtekniken finns inbyggd i alla Honda-bilar. Det beror på att det vi lär oss ute på banan bygger vi in i de bilar som du kör.

Rulla

Formel ett

Hondas formel 1-racerbil.

1964 överraskade vi världen med vår alldeles egen F1-bil. 1965 visade vi att vi är ett vinnande företag.

Modeller som firar Hondas första formel 1-seger.

Vår första formel 1-vinst

Motorn i formel 1-bilen RA 272 baserades på teknik som kom från våra tävlingsmotorcyklar.

Det var en 1,5-liters V12-motor – i grunden tolv 125-kubiks V-monterade TT-motorer! Vi placerade motorn på tvären i chassit, och det var något helt nytt.

Den 24:e augusti 1965, det andra året som vi var med och tävlade, placerade vi oss längst fram i startfältet under Grand Prix i Mexiko, med Richie Ginther bakom ratten i RA 272. Skulle vår avancerade nya motor och chassidesign bli avgörande på mållinjen? Absolut! Vi vann vår första formel 1-seger.

Vår vinnande formel för formel ett

1989 vann Ayrton Senna världsmästartiteln med Alain Prost på andra plats – Honda som etta och tvåa!

Det här var första säsongen efter det att nya motorbegränsningar hade införts, med en övergång från turbo- till sugmotorer.

McLaren-Honda gjorde en rekordsäsong med 11 segrar i rad. Det var tillräckligt bra för att vi skulle kunna ta hem även konstruktörernas världsmästerskap.

Type R

Den häftigaste halvkombin har inte förirrat sig särskilt långt bort från banan.

Type R kan spåras ända tillbaka till formel 1-bilen RA 272, som var den första Hondan som vann ett Grand Prix-lopp. Genom alla Type R-modeller som vi har byggt ljuder ett eko av den här fantastiska bilen som är lackerad i Championship White. ’R’ står för racing och användes för första gången för Honda NSX Type R 1992. Sedan dess har vi byggt åtskilligt fler. Varje lansering är en stor händelse och den senaste version som får bära det legendariska emblemet är Civic Type R, som kommer att rulla på gatorna under 2015.

Hondas röda emblem. Närbild.

Det legendariska röda emblemet som står för vår Type R – en symbol för vårt racingstall.

Trekvartsvy framifrån av Honda Civic Type R.

Hondas andra sida: Civic Type R, lanseras 2015.

Honda vinner World Solar Challenge

Vår vinnande kombination? Kraften i våra drömmar, och kraften från vår sol.

I november 1996 startade 46 soldrivna bilar i Darwin och körde mot Adelaide, cirka 3 000 km söderut. Den första bilen som slutförde loppet, Honda Dream, satte ett nytt tävlingsrekord, med en medelhastighet på 89,9 km per timme (56 mph) under fyra dagar.

Bildkollage av Honda Dream.

Racing nu

Vi har alltid tävlat, och vi kommer alltid att tävla.

Honda är för tillfället ett av de främsta stallen i WTCC (World Touring Car Competition), och 2015 är vi tillbaka i F1-startfältet.

Alla tävlingar som vi deltar i – oavsett om vi vinner eller inte – är en seger för Honda, eftersom vi lär oss något nytt om våra bilar varje gång vi tävlar. Och det vi lär oss använder vi i de bilar som du kör.